Manapság a világ motorgyártása egészen átalakult. Amit nagyjából 10 évvel ezelőtt a Honda kezdett el. A 90-es évekre kialakult iskola szerint volt 4-600 as kategória, majd a nagyok 1000 és feletti köbcentikkel. (egyes kivételek azért akadtak, mint pl. a GSX-R750) Amiket leginkább a sportmotorok és a nagy criuserek uraltak. Utóbbiak teljesen kihaltak, míg az ezres sportgépek piaca a WSBK homologizáción kívül szintén a földbe állás jeleit muatatja. Olyannyira, hogy ezres GSX-R nincs is a piacon. A Yamaha sem szándékozik már R1-et utcára árulni. A 2010-es évek utáni vásárlók zöme már nem a különféle sportmotoros rendezvényeken szocializálódik fontosabb nekik a könnyű kezelhetőség, a használhatóság, pakolhatóság mint a teljesítmény, vagy a csillagos égig forgó blokk. Éppen ezért a gyártók elkezdték borzasztóan szegmentálni a kínálatukat. Nagyjából ha rágondolsz egy számra 100-és 1400 köbcenti között biztosan találsz valamelyik gyártónál olyan járművet ami az adott köbcentivel rendelkezik. A Suzuki mint tudjuk nem egy ugrálós fajta. Ragaszkodnak a jól bevált koncepciókhoz, így nem meglepő, hogy szinte utolsónak léptek a piacon. A tökölés javára írható viszont az a tény, hogy ha Hamamatsuban rábólintanak valamire az biztos, hogy egy végletekig átgondolt és utolsó csavarjáig megbízható motorral rukkolnak elő. Főleg úgy, hogy egy koncepcióba rögtön két modellt is beletuszkoltak. Adott egy új erőforrás ami nagyjából hozza a régebbi kis Banditok, Gsx-s-ek teljesítményét fele annyi hengerrel 150 köbcentivel ugyan többől gazdálkodhat, de a kevesebb henger miatt a motorkerékpárok felépítése sokkal filigránabb így a kor szellemének ( a fentebb említettek szerint) könyebben megfelelnek. Amit az is bizonyít hogy a méltán híres szakportál az MCN 2023-ban a legjobb nakedbike címkével illette.
Közben az idő előrehaladtával a két modell meduplázódott így az idei évet. Három utcai (GSX-8S, GSX-8R, V-strom800) és egy terepre szánt (V-strom800DE) modellel támadja a márka.
A GSX név sem mai kitaláció. Nagyjából 40 évet kell visszamenni az időben , hogy az első GSX-ekkel találkozzunk. Olyan felmenőkkel találkozhatunk GSX-ek soraiban mint a legendás GSX 750 S “Katana” vagy a GSX 650-1250F túramodellek. A modern kori GSX-S-ek közül az összes megfordult a kezeink között, legyen szó az első szériás 1000-es vagy a modern Penge, egészen a ráncfelvarrt 950-1000 duóig. Vagy a jelenleg általam is hajtott GT-ig. Így ez az újdonság sem maradhatott ki!
A 2024-es idényre szintén jutott egy GSX újdonság a nagyobb blokkal is. A GX-névre hallgató megmelt GT ami technikailag egy újabb lépést fog magában hordozni a Suzuki háza táján. Reméljük hamar rá tudunk ülni!
Visszatérve a 8S-hez valami olyasmi lehetett a mérnökök fejében, hogy a kihalt 750-es pótolni illene. Mert hát a 950 ugyan jó motor, de mégsem hozza azt a könnyedséget agilitást amit a régebbi modell. Nem beszélve arról, hogy az csak egy “butított” ezres… Ezzel a koncepcióval viszont a teljesítmény súly arányokat szem előtt tartva egy kezes és sokak számára elérhető technikát állítottak kerékre mely a 2008 utáni évek hullámzó gazdasági világában két profitábilis modellcsalád alapja lehet. Ezzel is beindítva a Suzuki újkori történelmének egy újabb sikersztoriját, melyet olyan elődök fémjeleznek mint a Bandit, a GSX-R, vagy a V-strom szériák.
Köszönet a Magyar Suzuki Zrt-nek a tesztmotor biztosításáért.