Suzuki Katana! A penge újra vág!

2019.-re a Suzuki elérkezettnek látta, egy legenda újra élesztését. Az 1980-as évek elején, a GSX-S névvel fémjelzett modell, sok variációban (550-650-750-1100 köbcentivel) egészen a kétezres évekig gyártásban volt. Észak Amerikában, aggatták rá az 1100-as modellre a Japánok évszázadokon át legfontosabb fegyverének nevét a KATANA-T, ami annyira megmaradt, hogy az egész világ ezen a néven ismeri azóta is ezeket a modelleket. Japánban elég nagy kultusza van azóta is az öreg gépeknek, rengeteg átalakítással, verseny verzióval találkozik az ember mindenfelé a neten. Vannak akik endurance futamokon indulnak velük. A KATANA mint fegyver a Japán és nem túlzás állítani a világ legmagasabb szintű kovácsmesterségének remeke. Mely híres volt könnyedségéről, ugyanakkor fantasztikus erejéről. Minden kard egy igazi remekműnek számított, és generációkon át öröklődött a szamurájok és utódaik között. A Suzuki ezt a minőséget kívánta megcélozni. Lássuk hogyan sikerült nekik!?

This slideshow requires JavaScript.

A közel 40 év mely az első, 1100-as és a most megjelent újdonság között van nem telt el nyom nélkül. Az alaptípus itt is egy GSX-S csak 100 köbcentivel karcsúbban szerepel a forgalmiban. A 2015-től elérhető GSX-S1000 modell technikailag teljesen megegyezik a 2019.-ben bemutatott KATANA-val. 150 lóerős ezres gixxer blokk, rövid tengelytáv, széles kormány, modern aluváz, ami cseppet sem hajaz az régi modell csővázára, és rövid csutka kormányára. A futómű az akkori kornak megfelelő dupla hátsó rugóstagjait felváltotta egy központi egység, mely ugyanúgy mint elől itt is állítható Kayaba egységekből áll. Az első féknyergeken pöffeszkedő Brembo felirat sejteti, hogy itt is egy magas színvonalú termékkel van dolgunk. Az egész bringa összeszerelésben minőségben nagyon szép látvány. Kicsit baltával faragott a dizájn de ezt a 80-as évek utánérzése miatt nem is illett volna másként csinálni. Egy dolog azért szemet szúrt, mégpedig a kipufogó, amit egy az egyben átemeltek a GSX-S ről. Stílusosabb lett volna, ha a szellőztetőt is kockásabbra veszik. A gyári kiegészítők, tankpadok, oldal és felni matricák, mind fantasztikusan néznek ki, és nagyon jól feldobják az egyébként nagy szürke-fekete műanyag felületeket.  Igen-igen minden műanyagból van. Még a tankot is beborították vele, úgyhogy a mágneses tanktáskát már el is felejtheted. Na nem mintha ez a motor arra lenne kitalálva, hogy túrázzanak vele. A motoron mindenütt találkozhatunk a KATANA logóval. A villahídon egy dombornyomott fémlapon, a műszeregység bejelentkezésénél, az oldalidomokon, a tankpadon és még sorolhatnám. 

This slideshow requires JavaScript.

Az egész masina, eléggé feszesre van hangolva, persze mint azt már fentebb említettem, a futóművet teljesen magadra tudod szabni. A gázreakción a GSX-S hez képest végre csiszoltak annyit, hogy nem akar lerúgni minden egyes bukkanón magáról. Viszont egy cseppet sem érződik rajta, hogy lomhább lenne. A rövid motor érzetét fokozza, hogy a farokidomról lekerült a rendszámtáblatartó a lengőkarra, indexestől. Amint elindulunk a géppel játszi könnyedséggel terelgethető, néha kicsit olyan is mintha mindent a jobban akarna mint mi. Jobban fordulni, gyorsulni, fékezni. Ami egy dizájn motortól nem is olyan rossz teljesítmény. Számomra furcsán alacsonyan volt a tank, amiért alacsonyan éreztem az nem más mint az űrtartalom, ami 12 liter. Tekintve, hogy egy ezres motorról beszélünk, normál utcai tempóban is 160 km után már itatni kell a lovakat, Ha egy kicsit kened neki akkor simán megeszi a 9-10 litert százon. 

Dani, különvélemény:

Először csak úgy nézegettem a motort, percekig kerestem benne azokat az apró részleteket, amik tetszenek, mert az összhatás nem igazán fogott meg. Talán két hétre rá megkaptam a kulcsot is, hogy hajrá hajtsam meg. Hát rajtam nem múlik végül is a szeretem a Chokitót.
Ami feltűnik elsőre, hogy magasan van a kormány, viszont lehet állítgatni, ha az enyém lenne biztosan megtenném. Elvileg pont olyan, mint a GSX-S, első érzésre talán tényleg ugyanaz a motor. Megindul rendesen ha húzod neki, a váltó rövid, bár ma ez a divat. Fék okés, ABS finoman szabályoz, a kipörgésgátló sem túl agresszív, de 2-3 fokozat nem tudom mire van, mivel ott túl hamar beleszól a mókába. Talán esős időben hasznát veszed, ha hamarabb beavatkozik. Ha már móka, az ülés kicsit fura, mert ha kiülsz az ülés éle pont bevág a hátsódba, pedig nem is ültem nagyon hátra. Kigyorsításkor vagy hosszabb autópályás etapon cserében elég jól megtámaszt. Nekem amúgy is közel volt a kormány, és a tank az üléshez. A kormány annyira magasan van, hogy elég kényelmetlen kiülve. Kanyarból kigyorsításkor izgága az eleje, nincs rajta kormánygátló tehát csak óvatosan. Tempózni talán nem ezzel a motorral kell. Zoli mögött menve, eltartott pár kereszteződésig míg az indexet megszoktam, hogy mennyire lent van, az autósok szerintem szintén nehezen fogják észrevenni. Amúgy este szépek a fények rajta. A kor igényeinek megfelelően LED-es minden. 
Ami mellett én sem tudok elmenni az a tank kapacitása, csak magában ez a tény elég, hogy biztosra tudjam, ilyen motor nem fog a garázsomban állni. 

Ha már választani kellene akkor az GSX-S1000F-et vinném.

This slideshow requires JavaScript.

 

Végszó

A Suzuki KATANA személyében egy igazi retró kinézetű modern nagyvasat ismerhettünk meg. Kérdés megéri e négyszáz ropogós Mátyást fizetni a dizájnért?! Ugyanis a GSX-S tesó modern köntösben pont ennyivel kerül kevesebbe. A KATANA amolyan pózőr motor, semmi más. Aki rá van kattanva a retró őrületre, és esetleg egy eredeti az 1980-as évekből is áll a garázsában annak kötelező darab. De csakis sokadik motornak, vagy esetleg befektetésnek, hisz egy keveset futott jó állapotban lévő páros nagyjából 20 év múlva aranyat fog érni.

 

Köszönet a tesztlehetőségért a Magyar Suzuki Zrt.-nek.

Ha elírást találtál, kérünk jelezd felénk. Csak annyit kell tenned, hogy kijelölöd a szövegrészletet és lenyomod a Ctrl+Enter billentyűket.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük