“Itt van az ősz, itt van újra…” -avagy hogyan motorozz hidegben.

A nyár múlásával beköszöntenek a didergős reggelek, az utak, a vezetési körülmények, a láthatóság mind-mind megváltoznak.  Sárfelhordásos, esős, vízátfolyásos, párás, faleveles és száraz szakaszok váltják egymást. Pont az a környezet fogad amit minden jó érzésű motoros szívből utál és messzire kerülne. Na, de ha menni kell, hát menni kell! Ez a cikk egy kicsit abban próbál segíteni mivel is találkozhatsz év végén az utakon, és hogyan tudsz talpon, azaz keréken maradni, miközben megpróbálod kisajtolni a szezonból az utolsó élvezet morzsákat.

Ilyenkor személy szerint már a tempós haladást nem is nagyon forszírozom. Motorozásaim inkább, az ezer színben pompázó táj, az őszi erdő jellegzetes illatának beszippantásával és az utolsó melengető napsugarak élvezetével telnek.

Csaba: Igazából nekem a szeptember és az október eleje a jolly joker motorozás szempontjából. Már nincs  olyan forróság  mint nyáron (hogy a töködre izzad a mesh gatya varrásának mintája is a motoros cuccban), a nappalok viszonylag hosszúak. Mindenki kinyaralta magát, a gyerekek suliban, a szülők melóban. A tenger mellett utószezon, a hegyekben előszezon. Nincs tömeg a határokon, az utakon, a szállásokon, a strandokon stb. Az elmúlt évek tapasztalatai alapján az időjárás is kedvezőbb mint júniusban.  Zoli rám szólt : “Írom az őszi motoros cikket. Ti egész évben mentek, szólj hozzá…”.

Mi Patrikkal nemigen szoktuk télire letenni a cuccot. Hóban, sóban azért nem erőltetjük, viszont a hideg nem tart bennünket vissza a motorozástól. Ezek csak kisebb max. 1 napos csavargások, viszont az elvonási tünetek enyhítésére kiválóan alkalmasak. Kis felkészüléssel és odafigyeléssel egész jól kinyújtható a motoros szezon. Január elejétől egész december végéig.

Na de az élvezkedésbe hamar be tud rondítani néhány dolog amire egy kiadós “fetrenberger” kíséretében valószínűleg egész életedben emlékezni fogsz, ha épp túlságosan elkalandoztál és a figyelmed nem a vezetésre fordítod. Lássuk is szép sorjában a dolgokat:

A nap és a hőmérséklet

Az első és legfontosabb, hogy a nappalok egyre rövidebbek. Napsütéses időben napközben kellemesen érezzük magunkat a 15-25 fok közötti hőmérsékleten, viszont ahogy a nap egyre lejjeb kúszik a horizonton, rohamosan csökkenni fog a hőmérséklet. 

A hőmérséklet ingadozása nem kisebb ősszel sem mint nyáron, csupán a 15-35 fok helyett a 5-25 fokos tartományra csökken. Tehát ami napközben még kellemes viselet az estefelé, hazatéréskor már kellemetlenül hideg lehet. Jártam már úgy, hogy 28 fokos melegben eltöltött motorozás alkalmával egy elhúzódó étkezés miatt kénytelen voltam 10 fokban farmerban hazamotorozni. Mit tehetsz ilyenkor?

Vigyél magaddal egy réteg (meleg)aláöltöző ruházatot, kis helyen elfér és sokkal komfortosabbá teszi a motorozást. (Túraruházatnál ezt megfejelheted még a termobéléssel.) Az arc és a nyak védelmére különféle maszkokat sálakat szoktunk használni. Nincs annál kellmetlenebb érzés, mint ahogy kúszik be a hideg a hátadon.

Zoli: Én az arcomra egy csősálat teszek ami egészen a fülem magasságáig fel van húzva. Alatta egy dupla rétegű a vállat is betakaró nyakvédő van. Így bármerre is forgatom a fejem nem talál rést sehol a hideg levegő.

Csaba: Sisak alá téli maszkot használok. Valamilyen TEX, szélzáró külső réteggel. Ha hidegebb van akkor a téli aláöltözőre egy gyapjú magasnyakú pulcsit veszek, ez így nyertes kombó.

Dani: A téli szélálló maszk kötelező elem. A csősál elfér ha napközben meleg lenne de egyszerűen nem lehet kint ekkora bőrfelület hidegben.

Fokozottan ügyelj az izületekre, a térd az ujjak a kezeken és a lábakon hamar kihülnek hisz folyamatosan éri őket a szél.

Zoli:Erre én egy vastag, térdig érő termo zoknit használok. Kézre húzható felső meleg aláöltözőt.

Csaba: Katonai gyapjú 3/4 es zoknim szoktam bevetni. Ez a tuti… Arra feltétlenül ügyelj termo zokni használatakor, hogy ne szorítsa a lábadat a csizmában, mert akkor a vérkeringésed lesz elégtelen, amitől ugyanúgy fázni fog a lábad. Én egy számmal nagyobb túraendúrós bakancsban nyomom télen. A hidegnek nincs szeme, hogy divatozzak…  🙂 .

Extrém esetben húzhatsz egy vékony kesztyűt a bőr motoros kesztyű alá. (Illetve kaphatók az évszaknak megfelelő bélelt darabok is.) Ilyenkor igyekezz úgy megválasztani a vastagságot, hogy az ne menjen az érzékelés rovására, mert az nagyban befolyásolja az irányíthatóságot. Kesztyű kérdést itt is kiveséztük.


Idom nélküli motoroknál, de még idomos gépeknél is a mellkasodra kapod a legtöbb szelet ami szintén hűt.

Zoli: Nekem enyhébb, kb 15 fok körüli hőmérsékletre a mellény vált be amit kívülre a bőrruhára veszek fel, így nem hűl át a bőr és a szél sem zavar. Ennél hidegebb esetekben egy soft-shell kabátot használok ami teljesen zárt, egészen a sisak aljáig fel tudom húzni és kisebb esőket is szárazon átvészelek benne.

Dani: Őszi időben túrára nem indulok el bőrben, inkább a túraruhámba megyek, mert az szélbiztos anyagból van. Viszont annak is a felülete áthűl és ha az közvetlen a bőrödön van akkor hideg lesz, így egy évszaknak megfelelő aláöltöző az ami nagy szolgálatot tud tenni. Ha igazi feketeöves vagy, különféle fűtött ruházatot is motorozhatsz, de igen csak mélynek kell lennie a zsebednek, hogy ha egy teljes fűtött alsóruházatot be szeretnél szerezni.

Csaba: Én egész évben textilben “utazom”. Nyáron vékonyabb, MESH-es kabátban, nadrágban amit a szellőzés miatt részesítek előnyben. Őszre, télre viszont a négyévszakos kombót húzom elő. Hosszú derekú szettet választottam ahol a kabát és a nadrág összecipzározható, ez megakadályozza a derekam körüli levegő mozgását. (Ha nincs ilyen összecipzározható cuccod, mindenképp szerezz be egy vesevédőt. Csúnya felfázást lehet összeszedni egy “kis” motorzásból is.) Szélzáró és termo bélése is van, ami még egy fokkal növeli a hőmérséklet változásához való alkalmazkodást. Sokszor megesik, hogy napközben tökéletesen elegendő a szélzáró bélés. Viszont ahogy a nap lebukik csak kabát alá veszem a termo bélést és újra tökéletes a hőérzetem.

Ha megszívtad és nincs nálad semmi akkor próbálj meg minél jobban rátapadni a motorra, vagy bebújni az idom mögé, hogy kevésbé érjen a hideg légáramlat és kezdj el mozogni!!! Az egy pozícióban tartott testrészekben a keringés lassul, ám az izommozgás gyorsítja a keringést és hőt termel. Tehát ha fázik valamid mozgasd, szteppelj a pedálokon, néha állj fel a nyeregből, mozgasd át az ujjaidat, a karodat, hogy a kihűlés miatt ne veszítsd el a tapintásod. Ha már nem bírod állj meg, szállj le a motorról és járkálj, pótolj folyadékot, és járkálj tovább amíg ismét útra késznek nem érzed magad.

Csaba : Hűvös időben a plexi párásodása szokott gondot okozni, mondjuk ha belül még rá is fagy, akkor tényleg hideg van!  ….és nincs nálad jégkaparó, mert hát miért is lenne?!  Maszk használatával még intenzívebben párásodik. Itt nincs csodaszer, venni kell PINLOCK-os párásodás elleni betétet és a probléma letudva. A hideg időben motorozásra fel kell készülni, de nem csak neked! Ha van lehetőséged a motorodat is felkészíteni akkor nem lesz “szívás” a hidegben motorozás. Éppen ezért vettem extra magas plexit csak télire. Markolatfűtés ma már sok mortoron gyári tartozék és nem parasztvakítás, utángyártottban sem a kerül sokba és nagyon sokat dob a komfortérzeteden. Ha melegen tartod a kezed-lábad, sokkal késöbb és alacsonyabb hőmérsékleten kezdesz fázni. Párosítva egy aftermarket univerzális kézvédő szettel ami télen áldás, tavasszal meg lehajítasz mert randa. Az sem mindegy milyen a vas alattad, a nyáron “tojásfőzőnek” titulált ( VFR, FJR stb.) nagyon kellemesek a hűvös időben.

Dani : Próbáltam mindenféle páramentesítő csodaszert és praktikát, de a PINLOCKot egyik sem közelíti meg. Markolat fűtésnél én jobban szeretem a fűthető alá kesztyűt.

Az időjárás és a láthatóság

A nap ilyenkor sokkal alacsonyabban jár mint nyáron, ezért sokszor előfordulhat, hogy nem látsz vagy nem látnak téged a szemben sütő nap miatt. Igyekezz a sebességet és a pozíciódat jól megválasztani, hogy látható légy és legyen elegendő helyed arra, hogy elkerülhesd az esetleg előálló veszélyhelyzeteket.

Ha magad előtt van az árnyékod akkor számíts rá, hogy aki rád néz szemből nem lát téged, mert a szemébe süt a nap. Minél hosszabb az árnyékod, ez annál nagyobb mértékben igaz.

Ha napközben nem is viselsz HI-VIZ felszerelést, szürkületkor ajánlatos legalább egy mellényt felvenned, hogy a közlekedés többi résztvevője minél előbb észleljen. Hatványozottan érvényes ez akkor ha az időjárás rosszabbik felét mutatja. Sötétben, esőben a fluoreszkáló és fényvisszaverő felületek életet menthetnek. 

Ugyan nem csak ősszel, de így év vége felé a frontok elég komoly szelekkel járnak. Zsenge motoros koromban egyszer-kétszer megtréfált a szél. Néha akár egy fél sávot is odébbtolva engem motorostól. Ezek után elkezdtem figyelni a növényzet mozgását. Az utak mentén folyton változik a növényzet sűrűsége, ami nagyban befolyásolja, hogy épp milyen széllel találod magad szembe, oldalt, hátulról vagy kb. bárhonnan. Ezért mindig a lombkoronákat figyelem, hogy megállapítsam a növényzettől zárt, és tiszta szakaszok közötti szélerősséget és irányt, így nem okozhat meglepetést mikor egy erdős szakasz után a pusztán keresztül süvítő szél megdobná a motorom. Szeles időben érdemes még figyelemmel kísérni a kamionokat, amik tolják maguk előtt a levegőt, ílletve nagy felületet takarnak ki, ezért vákumot hoznak létre a széliránnyal átellenes oldalon, így óriási lökéseket képesek előidézni ahogy elhaladsz mellettük.

Csaba: Mi nagy hidegben ( értsd valahol 0 körül) mikor már minden elfogyott amit a motoros cucc alá tudnánk venni az esőruhát húzzuk fel. Jó szélzáró és láthatósági csíkok is vannak rajta. A legtöbb ilyen cucc sem kifelé sem befelé nem enged párát, így bent tartja a tested melegét.

Az aszfalt

Száraz ám hideg aszfalton némileg csökken a tapadás ám még mindig elegendő ahhoz, hogy akár a gumi széléig döntsd a motorod. Sőt a közhiedelemmel ellentétben még nedves aszfalton is meglepően jó tapadás érhető el egy jó minőségű ám nem túl idős abronccsal. 

Csaba: A mai modern sport túra abroncsok sok tapadást tudnak nyújtani alacsony hőmérsékleten is. Azonban figyelni kell hogy a bemelegedési idő télen sokkal hosszabb. Télire a túraendúróm visszakapja a 70/30-as bütykös gumijait. Jobban viselkedik sáros, nedves, koszos úton a puhább keveréknek és a nagyobb bordázatnak megfelelően több koszt tudnak kipréselni a motor alól ezzel több tapadást biztosítva alacsony hőmérsékleten is.

Dani: Guminyomást utána kell állítani, amit nyár elején beletettél lehet már rég nincs benne, hidegben más lesz az érték. Ilyenkor lehet pár tizedel alacsonyabb nyomáson is menni akár.

Az időjárás a tavaszi meleg és a zord már-már téli között akár naponta változhat. Készülj fel, hogy az utakon különféle hordalék, kavics, sár, faágak, levelek lehetnek az esős napok után. Az őszi mezőgazdasági munkálatok szintén megteszik hatásukat. A kanyarok végig lehetnek szórva különféle terményekkel, a Zetor pótja olyan, hogy amíg ki nem folyik belőle az értékes mag addig kell pakolni. A nedves földekről felhajtó teherautók, traktorok fel fogják hordani a sarat, bármi is legyen a KRESZ-ben erről.

Erdős szakaszokon a lehullott levelek is okozhatnak meglepetéseket, főleg ha nedvesek. Nem kell, hogy essen az eső, elég ha a reggeli harmattól nedves, ez úgy csúszik mintha jégre hajtanál. Hegyi szakaszokon az esőtől meglazult és az útra hullott kő, kavics (és szikla) is tud kellemetlen pillanatokat okozni egy-egy beláthatatlan kanyarban.

Amikor egy kevés murva van az ideális íven…

Mit tegyél ha ilyen helyzetben találod magad? Próbálj minél kisebb dőlésszöggel áthajtani ezeken a szakaszokon. Igyekezz állított motorral, csökkentett sebességgel haladni, soha ne fékezz a sáron, nedves levélen!!! Gurulj át rajta és igyekezz lazán tartani magad. Amint az izmaid megfeszülnek, és a motor megcsúszik, bele fogsz nyúlni a kormányba, amivel azt éred el, hogy elkezd a motor ide-oda táncolni alattad. Ha laza vagy a kerekek giroszkópikus hatása, az utánfutás a kisebb csúszásokat korrigálja. Lényegében neked nincs más dolgod mint utazni.

A megközelítés és sebesség

Minthogy már említettem sok a mezőgazdasági jármű az utakon amelyek nem épp arról híresek, hogy a Hungaroringen döntenek pályacsúcsot, vagy drag versenyeken futnának 10mp körüli időt. Valószínüleg az egész nap munkálatokat végző kezelők sincsenek a nap végére csúcsformában. A nem működő, vagy nem használt irányjelző, kivilágítatlan pótkocsi és a felhajtott eke, tárcsa szinte mindennapos. Sajnos ősszel majdnem minden héten lehet látni motorost különféle pótkocsik, vagy egyéb gépek alá szorulva.

Mit tudsz tenni, hogy megúszd az ilyen eseteket?! 

Első és legfontosabb jótanács, ami nemcsak így ősszel igaz az a sebesség helyes megválasztása.

Csaba: Igen elcsépelt téma, de azért gondolj csak bele. Az alacsonyabb hőmérséklet, kisebb tapadás, meg az összes fent felsorolt nem kivánatos egyéb tényező is veszélyes üzemmé teszi a motorozást. Ha még ezt megfejeled egy idétlen tempóval, akkor szinte biztos megtettél mindent a sikeres bukfenchez. Badarság lenne azt állítani, hogy a megengedett sebességhatáron közlekedve biztonságban vagy, nem is mondom. Viszont a speed limit kétszeresén beesni egy kanyarba szürkületkor ahol az előbb említett traktor kukoricát szórt az ideális ívre nem egy életbiztosítás. Valószínüleg a kanyar után 50 méterre ott lesz a kivilágítatlan Zetor is, 25 km/h-val száguldva, kerekeiről oldalanként 20kg sarat szórva az útra. Szóval a tempó számít… Mindig mindenhol!

Helyezkedj úgy, hogy minél többet láss az útból, és téged is mihamarabb lássanak. Kereszteződéseknél, illetve olyan helyeken ahol látható esetleg egy-egy mezőgazdasági gép által hátrahagyott hordalék, fokozottan figyelj! Húzódj az út közepére, hogy az esetleges figyelmetlen úttestre hajtásokat hamarabb észrevedd így téged is nagyobb eséllyel vesznek észre, ha így teszel van helyed, időd reagálni az adott eseményre. Ha már előtted keresztben az ideiglenes úttorlasz, keresd a menekülési utakat mindig. Egy árok, még még mindig puhább egy bozótossal, mint egy pótkocsi alváza. Ha van esélyed fékezz!!! Veszíts minél többet a sebességedből és kerülj! Hogy hogyan? Azt meg tudjuk neked mutatni egy-egy tréningünkön.

Ne csak nézz, láss is! Lásd magad előtt a teret! Használd a periférikus látásod. Ha 5-10 méterrel előre nézel mereven, akkor akár le is ragaszthatnád a sisakod plexijének oldalát, kvázi szemellenzőt csinálva magadnak mint a lovaknál. Minél szélesebben minél messzebbre látsz annál hamarabb fel tudsz készülni a változásokra, egy kihajtó autóra, vagy az eléd bandukoló őzgidára.

Csaba: Figyelj olyan “ajándék információkra” mint az oldalról megjelenő fénycsóva, mozgó bokor, stb. Mindig légy felkészülve a legrosszabbra. Tized másodpercek a reakcióidőben életet menthetnek. Kontrollált körülmények között gyakorold év közben is a vészfékezést, ne csak tavasszal egyszer tréningen. Érezd, tudd milyen mikor marod a féket és beleugat az ABS (már ha van…)  Sokan az elektronika beavatkozásakor megijednek és már meg is van a baj… pedig a szituáció a legtöbb esetben a helyes technikával menthető lenne.

Vadveszély

A legtöbb vadbaleset reggel és az esti órákban történik. A mezőgazdasági termőterületek mellett azonban így év vége felé napközben is fokozott figyelemmel vezess. A munkálatok folyamán felriasztott vad eszeveszetten menekül, mint a kilőtt puskagolyó terem az úton előtted.  Az erdős szakaszokon ebben az évszakban őshonos nagy vadaink épp nászukat tartják. Így nem ritka, hogy a területükön áthaladó utakat keresztezik. De nem csak ezek a nagyvadak jelentik a veszélyt hanem a rókák, nyulak, fácánok, borzok és egyéb aprójószág. Szerencsére ezek legtöbbje zsákmányállat, tehát fél a zajoktól normál esetben. Azonban a párzási időszak beköszöntével mindez borul. Másod és harmadrendű, kis forgalmú utak mellet mindig óvatosan közelíts olyan szakaszokhoz, ahol az út mellett közvetlen cserjés, bokros, nádas található. Az itt rejtőzködő vad a sportkipufogód hangjától megrémülve Murphy szerint 99%-ban pont az út irányába menekül, ahol te szépen elcsapod. Ha mindez nem elég, akkor van még egy dolog, amit az angol “deer in the headlights” szindrómának nevez. Sajnos az őzek, szarvasok, amint kilépnek az útra eléd, képesek mereven bámulni a fényszóródat míg el nem csapod őket. A féktávon belül észlelt vaddal történő ütközés szinte elkerülhetetlen. Ha van lélekjelenléted dudálj, villogj, hogy kizökkentsd őket ebből az állapotból. De ami fontosabb, lassíts ameddig tudsz, dobj el minél több mozgási energiát. Közben próbálj menekülő utat keresni. Sajnos az állatok eléggé kiszámíthatatlanok. Van, hogy már szinte átmentek az út teljes szélességén mégis visszafordulnak, ezzel mire épp fellélegezhetnél, hogy megúsztad pont a legnagyobb slamasztikában találod magad. Őzeknél számíthatsz több állat egymás utáni megjelenésére! Nyulak hajlamosak előtted szaladni a fénycsóvádban akár többszáz méteren is. Ezért amíg nincs a hátad mögött az állat készülj mindig a legrosszabbra!

Csaba: Azért nem minden ilyen fekete. Az őszi, kora téli motorozások mindig különleges élmények. Benne van a faktor hogy normális ember ilyenkor már nem ül motorra. Begurulsz pl december 4.-én a horgosi határátkelőre, este 7 környékén, zárás előtt. Van vagy mínusz 5, szálingózik a hó. Plexi belül lefagyva, ami már nálunk volt az rajtunk van. De nem is tudnál már mást az XL-es esőruha alá venni feszül rajtad és úgy nézel ki mint a Michelin gumiemberke. Meglát a vámos, nem hisz a szemének. 

– Maguk sem normálisak. 

Mire meggyőzzük, hogy de igen, addigra a teljes határátkelő személyzete körülöttünk ólálkodik.

– Mégis mi dolguk volt Szegeden?- kérdi.

– Ittunk egy kávét. 🙂

– Na tünjenek…

Zoli: Én ennyire perverz nem vagyok, de imádom ősszel a szüretelt szőlő illatát. Vagy motorozni a naplementében, nézni ahogy a nap utolsó sugarai még megvilágítják a fák lombjait. Megállni a teljesen üres Balatonfelvidéken, nézni a türkiz színű tó nyugodt tükrét. Betérni egy fogadóba ahol kedvességgel és meleg teával fogadnak. Én szeretem, hogy négy évszakos ország vagyunk, mert minden évszaknak megvan a maga csodája és ebből négyből háromban tuti, hogy motorozunk!!! 

Ha ezen sorok olvasása után még mindig nem riasztottunk el a szezon végi motorozástól akkor csak bátran előre. Garantáltan emlékezetes és élvezetes gurulásokat tudsz összehozni az ezer színben pompázó őszi tájakon, amire igencsak jó lesz visszaemlékezni a hideg téli estéken. Vagy jóízűen tudsz róla mesélni esetleg a tábortűz mellet -18 fokban a Bajor erdőben január végén az Elefantentreffenen… 🙂

R.R.

Ha elírást találtál, kérünk jelezd felénk. Csak annyit kell tenned, hogy kijelölöd a szövegrészletet és lenyomod a Ctrl+Enter billentyűket.

2 Hozzászólás

  1. Nácsa Károly

    Nagyon jó kis összefoglaló!
    Köszönöm!

  2. Vad veszélyre: Őzig nem fékezünk.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük