Motoros közlekedés, haladó szint!

A cikk létrejöttét az inspirálta, hogy lépten nyomon belefut az ember olyan szituációkba melyek veszélyeztetik, a saját és mások (utasok,járókelők) testi épségét. Hogy miként is lehet ezeket a szituációkat “túlélni”. Ebben próbálok néhány támpontot, gyakorlati példát megosztani veletek.

 

A felkészültség kérdése!?

  • Első és legfontosabb eleme a motorozásnak, hogy légy ott fejben! Ha épp az aktuális párod alsóneműje jár az eszedben, vagy azon gondolkozol elzártad e a gázt a bableves alatt, akkor nem vagy a megfelelő állapotban egy kellemes guruláshoz. Minthogy a két-keréken való közlekedés nem egy veszélytelen mutatvány, igyekezz kiüríteni mindent a fejedből, mert ha belebambulsz egy kanyarba annak csúnya vége lehet. Nem beszélve arról, hogy ha abban kanyarban szemből épp a homokbödögei helyi járat szélesíti az ívet, akkor még ezt a nehezített pályát is ki kell mozognod. Összpontosítsd a figyelmed arra amit csinálsz!
  • Fejben akkor tudsz ott lenni ha nem vagy kimerült, van energiád. Szélsőséges időjárási körülmények között, például: nagy melegben gyorsan ki lehet merülni, tegyél ellene.
  • Igyekezz minél több információt szerezni a környezetedből. Pásztázd az utat folyamatosan, ne ragadj le valaminél, mert minél nagyobb a sebességed annál több információt kell feldolgoznia az agyadnak.
  • Mozogj a motoron! Ha mereven ülsz egy pozícióban, akkor egy idő után elgémberednek a testrészeid. Elkezdenek, fájni, zsibbadni ami eltereli a figyelmed, amikor ez bekövetkezik kevesebb energiád jut a motorozásra, a környezetedre, innentől pedig jöhet a baj csőstül.
  • Járj tréningekre! Minél többféle szituációban próbálod ki magad, annál felkészültebben, és annál nagyobb önbizalommal vághatsz neki a motorozásnak. Ne csak egy helyre járj, éveken keresztül. Mások, másként, más tapasztalattal mondanak neked dolgokat, hallgass meg akit csak tudsz! Gyakorolj, gyakorolj, gyakorolj… Akár szervezetten, akár csak magadnak egy-egy este valamelyik parkolóban.
  • Motorozás során még a helyes beöltözés, és a magas szintű motor kezelési tudás sem jelent tökéletes biztonságot.

 

A sebesség kérdése!?

  • A motorkerékpárok természetüknél fogva nagyon jó teljesítmény súly aránnyal rendelkeznek. Ami azt jelenti, hogy könnyebben kanyarodnak, jobban gyorsulnak, és lassulnak mint a forgalomban résztvevő más járművek. Ezért, na meg a napi adrenalin löketünkért hajlamosak vagyunk nagyobb tempóval közlekedni velük, mint mondjuk a saját négykerekű kávédarálónkkal. Legyen az akár egy 350 lóerős V8-as Mustang, vagy a nagyapánktól örökölt “ezeröcsi”. A közlekedés pszihológiája azonban nem tolerálja végtelenségig a túlzott sebességkülönbséget. Mondhatnám úgy is, hogy az emberi teljesítőképesség határát, valamint az élettani korlátokat nem tudod átlépni. Hisz minden embernek van egy bizonyos reakció ideje. Egy agyi válaszreakció átlagosan 0,3mp alatt alakul ki. A cselekvést amit az agyad kioszt parancsba, pedig nagyjából 0,8mp alatt kezdődik meg a testedben.
  • Minél gyorsabban közlekedsz annál több utat teszel meg ezen reakció idő alatt. Ez valljuk be nem hangzik soknak, de számoljunk csak utána. 100km/h azt jelenti hogy 27,8 métert teszel meg másodpercenként. Ezt úgy is lehet érteni ami 22 méteren belül van előtted azt már nem tudod lereagálni.
  • A közúti jelzőtáblák, nem dísznek vannak kirakva. Ha egy kanyar előtt azt látod, hogy 40km/h akkor ne próbáld meg bevenni 120km/h-val mert valószínű nem fog sikerülni. Esetleg 60Km/h-val még igen, de semmiképp a három-négyszeresével, annak amit látsz.
  • Lakott területen belül, úgy válaszd meg a sebességed, hogy ha egy gyerek épp a labdája után kiszalad az útra, akkor is biztonsággal meg tudj állni, vagy ki tudd kerülni.
  • Értendő ez a kereszteződések megközelítésére is. Sokaknál látom, hogy úgy hajtanak át a kereszteződéseken, hogy nem figyelik mi is történik körülöttük, “a főútvonal védettségének” biztonságában, azt gondolják elsőbbséget élveznek. Aztán jön a szitkozódás, hogy “a roh@dt autós már megint kikanyarodott elém”. Ki is fog! Elsőbbséged akkor van ha megadják! Csökkentett sebességgel kevésbé lesz csokis az alsónaci. 😉
  • A legújabb kutatások arról szólnak, hogy mindez összefügg az ember félelemérzetével. Minél nagyobb egy tárgy annál jobban tartunk tőle. Ha feléd dobok egy téglát félre fogsz ugrani, viszont ha egy csapágygolyóval akarlak megdobni szinte figyelembe sem veszed. Pedig a csapágygolyó sebessége folytán szintén nagy károkat tud okozni.

 

Az úton való helyezkedés kérdése!?

  • Dani barátom kiváló cikkében már kifejtette, hogyan is célszerű megközelíteni egy-egy kanyart. Így ezt a csontot nem rágnám túl sokat. A lényeg az, hogy minél többet látsz az útból, annál nagyobb biztonsággal tudod megállapítani, hogy hová is tartasz.
  • Sebességünket jobban fel tudja mérni egy megfigyelő, ha minél nagyobb szögben lát rá a pályánkra. Magyarul ha tökéletesen szemből nézel egy közeledő motort, kevésbe tudod megítélni a sebességét és távolságát, mintha oldalról néznéd. Autósok nézőpontját nem tudod megváltoztatni, viszont a pályádat igen.
  • Bekötő utaknál, vagy kereszteződéseknél, igyekezz a nagyobb tér, nagyobb biztonság elvet vallva elkerülni a járműveket. Én mint azt a kanyarodásnál (szerpentinen) szoktam, itt is képzeletben három részre osztom a sávomat. Ha jobbról érkezik valaki, akkor a sáv bal oldalán igyekszem haladni, a legnagyobb távolságot tartva az adott járműtől, csökkentett sebességgel, mint azt fentebb már ecseteltem.
  • Behúzódni azért is érdemes, hogy minél több látszódjon belőled. Ha mégis kifordul eléd onnan valaki, vagy csak kidugja az orrát egy kicsit, akkor is nagyobb esélyed van kerülni.
  • Az ilyen helyzetek megközelítéséhez, mindig hozzátartozik a folyamatos fékkészenlét. Ha látjuk, hogy a kereszteződésben egy autó várakozik, érdemes tenni maguknak egy szívességet és felkészülni arra, hogy igenis ki fog fordulni elénk, akkor is ha nekünk van elsőbbségünk. Sebességünket csökkentsük, de lehetőleg úgy, hogy ne bátorítsuk kifordulásra az autóst, gázt kicsit visszavéve 5-10km/h sebesség vesztés akár több métert is jelenthet a féktávon. Itt nem kezdeném számolgatni, hogy hány méter a mennyi. Ebben a helyzetben legfontosabb az agyunk felkészítése arra, hogy itt akár történhet is valami.
  • Tegyük fel a szemben várakozik egy autó lefordulásra keresztbe. Ilyenkor is a legnagyobb távolságot érdemes tartani tőle. Ugyan úgy mint ha ki és le fordulásra is várakozna egy autó.
  • Ha egy közlekedési szituációhoz közeledünk, nem árt ha látjuk magunk előtt az esetleges veszélyforrásokat és a menekülő utakat. Nagyon gyakori, hogy megállni már nem nagyon lehet, motor viszont kanyarodni nagyon tud, hát használjuk ki és kerüljünk. Motor oda megy ahova nézel, ehhez segíthet ha fékezés kikerülés gyakorlatot nem éles szituációban gyakorlod.

 

Oké ez soknak, fárasztónak hathat így elsőre! Igazából ezek a finom mozdulatok be tudnak épülni a tudatos motorozási stílusodba, és reflexből jönnek egy idő után, így nem igényelnek majd energiát.

 

  • Előzésnél igyekszem még a biztonságos keretek közt egy kicsit közelebb lopakodni a járműhöz, amit előzni kívánok. Bár elég erős a motorom minden fokozatban, szeretem az előzésre szánt időt a legrövidebbre csökkenteni. Amennyire csak tudok tehát felzárkózom, és a felező felé húzódom.
  • Kisebb köbcentis, kevésbé erős motoroknál illik előre gondolkozni egy kicsit. Az előzéshez sebesség különbség kell! Minél hamarabb megvan, annál hamarabb megelőzöd. Ha látod a lyukat ahol előzni fogsz, a sebességed növelésével már rá tudsz készülni, és kimenni amikor már szabad az út. Ehhez kell egy kis helyet hagyj magadnak az előtted közlekedőtől.
  • Semmiképp sem a kocsi háta mögül kezdem az előzést, hisz onnan kevesebbet látok előre. Ha nem tudsz előzni belátható időn belül, maradj lejjebb egy kicsit. Te sem szereted, ha seggedben áll valaki kilométereken keresztül, ne idegesítsd az előtted lévőt azzal, hogy a tükrébe világítasz.
    • Soha ne előzz jobbról!!!
    • Soha ne előzz kereszteződésben!!! A legtöbb baleset azért történik, mert a lekanyarodó autó takarásában nem látszik a motoros, így behajtanak a kereszteződésbe. Miközben a motoros elkezdi az előzést, tehát gyorsít. Eredmény, két épp gyorsuló jármű sofőrje féktávon belül észleli egymást.
    • Visszatérésnél bőven hagyj helyet, ne vágj vissza az előzött jármű elé, legalább a követési távolságát add meg. Csapatos motorozásnál így.
  • A követési távolság is egy veszélyes dolog, nagyon sokan alul mérik, ezt látom mindenhol. Adj magadnak egy esélyt és legyél biztos abban, hogy legalább 2 másodperccel követed az előtted haladót, kicsit több hely hagyása még nem fog “lassabbá” tenni. Internet tele van bizonyítékokkal, mindkét oldalra, hogy a motor, vagy az autó tud rövidebbet fékezni adott sebességről. A reakció idő alatt megtett táv, nem lehet rövidebb mint a követési távolságod. Reakció idő sok métert jelent amiből nehéz faragni, de igen könnyű hozzáadni. Meglepetések csökkentésére érdemes nem az előtted haladót követni, hanem elé is kell nézni és ott is követni a forgalmat. Ráfutásos baleseteknél sok esetben a “vonatozás” azért történik mert csak az előttük haladót nézik az úton.

Tapasztalatból mondom, hogy sok gyakorlással a motoros féktávjából métereket tud faragni. Gyakorlásaink során sokan 1-2 métert is tudtak fejlődni 50 km/h ról, helyes technika/tréning hatására. 

Egy okos ember egyszer nekem azt mondta: “Magától megmenteni senkit nem lehet!” Nem is kívánok próféta lenni, de ha ezeket megfogadod, nagy eséllyel balesetmentesen, mosolyogva abszolválhatsz sok-sok kilométert.

R.R.

 

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük