Élőjáróban annyit, hogy szerintem a kesztyű a második legfontosabb biztonsági eszköz a sisak után. Esések, eldőlések szinte minden esetében egyből a kezedet teszed le, azzal próbálsz tompítani. Egy kisebb eldőlésnél hatalmas különbség van a sérülés súlyosságában, hogy kesztyűvel vagy anélkül történik a bukta. Egy tempósabb csúszásról ne is beszéljünk. Én a kényelmet sokra értékelem ezért elég sok kesztyűm van, egyrészt majdnem egész évben megyek így évszaktól és időjárástól függő is, hogy mit hordok, illetve pár kesztyű dedikált feladatokra van a szekrényemben.
Kesztyű választása
Első eldöntendő kérdés a szín. Viccelek, a tipikus használat mivolta. Az aszfalton motorozáshoz a bőr az ami megfelelő. A textil kesztyűk elillannak amint leérnek az aszfaltra, terepre viszont jók. A marhabőr az az alapanyag ami jól bírja a kopást, masszív, és relatív olcsó. A kengurubőr vékonyabb, könnyebb, rugalmasabb, finomabb anyag. Ez rendelkezik a legjobb kopásállósággal. Akkor érdemes szerintem kengurubőrből készült kesztyűt keresni, ha eddig zavart a marhabőr kesztyű merevsége, vagy túl vastagnak érezted. Nyári városi, bojapálya, moto gymkhana gyakorlós kesztyűm készült perforált kengurubőrből, jól szellőzik, sok visszajelzést biztosít.
A nyári és az átmeneti kesztyű között a legnagyobb különbség a szellőzés. Nyári kesztyűn a bőr perforált, a szellőzők igaziak míg az átmenetin már csak díszek. Ha 24 C-fok alatt is mennél, akkor inkább az átmeneti kesztyű az amit keresel.
Biztonság
A megfelelő protektorok nagyban megnövelik a kesztyű biztonságát, viszont nem mindegy milyenek. A kemény protektorok növelik a stabilitást és szétoszlatják az erőket amik esetlegesen érnék a kezet egy bukás alkalmával. Kézfej védelmére mindenképp kemény protektoros kesztyűt érdemes választani.
Az ujjperc protektorok sok esetben csak díszek, vagy szellőzők.
Tenyéren kemény protektort nem szokás elhelyezni. A tenyér kialakításánál viszont szerintem a legfontosabb, hogy a tenyeredhez legjobban passzoljon. A felső kategóriás daraboknál a tenyér külső szélén alakítanak ki, vagy vastagabb bőrrel vagy egy kis merev magasítással ellátott területet, melynek két szerepe van. Egy sportmotoron támasztja a kezed a markolaton. (így kevésbé fárad a csuklód, egy rövid csutkakormányon) Egyenes kormánynál ez a protektor lehet, hogy rossz helyen lesz, és zavarni fog, emiatt érdemes vásárlás előtt megnézni otthon, hogy hogyan is áll a kezed a markolaton. Másik feladata amikor “landolsz” az aszfalton tompítsa a ütést és kopó, súrlódó rétegként funkcionáljon.
Egy motoros kb. 50km/h-val elcsúszott előttem a kanyarban. A kezét letette az aszfaltra borulás közben, ennyi maradt a kesztyűből mint ami a képen látszik. A bőr anyagában szakadt el a csúszás irányában. Így motorosunk tenyeréről is lejött a bőr, a húsába ment bele a kavics. Elsősegély után tudta folytatni az utat, de ha bírja a kesztyű akkor csak pár zúzódással megússza. Képet kötözés előtt nem csináltam, pedig az elrettentőbb lenne.
Annyit megjegyeznék, hogy magyar motoros boltban vásárolt termékről van szó. Sőt több helyen is meg lehet venni 14.000HUF környéki áron, és majdnem új volt még. Okosan vásároljatok, nem biztos, hogy valami azért drágább mert nagyobb hasznot akarnak rajta realizálni a kereskedők.
Minőség oltárán. Kép a motoros engedélyével került közlésre, amiért neki külön köszönet.
A kesztyű egy csúszásnál nem jöhet le a kezedről, a csuklónál lévő pánt, már ha van segít ebben. Egy verseny, vagy komolyabb utcai kesztyű nincs is enélkül. Viszont ezt nem szabad túlhúzni, mert akkor menet közben elszorítja a véráramlást. Érdemes ellenőrizni hajlított csuklóval is a feszességét.
Mandzsetta
A kesztyű mandzsettája hasznos ha hosszú és széles, hogy beférjen a kabát ujja. Az új kesztyűt általában kabátban próbálom, mert a túrakabát, esetleg a benne lévő béléssel nem feltétlen kompatibilis egy sport kesztyűvel, aminek csak a bőr ruhára kell rácsúsznia. Nyári gyakorlós kesztyűmet hordom csak a kabáton belül, a szellőzés miatt.
Speciális kesztyűk
A kesztyű használhatóságának idejét az alább látható kiegészítők nagyban segítik. Tavaszi, és őszi időben mikor reggel alig 10C-fok van, délután meg 20C-fok felett van az idő nehéz helyesen kesztyűt választani az útra. Téli meleg lesz délután, átmeneti reggel hideg. Van amikor viszek magammal csere kesztyűt, főleg tervezett hosszút túrákra mert a kényelem fontos számomra, és egy kesztyű sok helyet nem foglal. Egy egynapos gurulásra, ha nem pakolok fel dobozt, tanktáskát olyankor nincs hova tenni a csere kesztyűt sem, de legtöbbeteknek gondolom van egy kis combtáska amiben az irataitokat tartjátok. Végső esetben az ülés alá is elférhet hisz kis helyet foglal.
Alá kesztyű
Vékony, termó, nedvesség kivezető anyagból készült kesztyű amit a sima kesztyű alá lehet venni. Combtáskában elfér ha nincs rá szükséged. Ezzel a megoldással az átmeneti kesztyű használhatósága elég széles tartományba kitolható. Nem túl drága, így optimális választás ha nem akarsz második kesztyűt.
Fűthető alá kesztyű
A téli kesztyűkkel sajnos nem voltam eddig megelégedve, mivel sokban minden technológiai vívmány bevetése mellett is fázott a kezem. A fűthető markolatok nem nyerték el a tetszésemet, mivel nem tudom őket a bevált markolataimmal használni, illetve pont az ellenkező oldalt fűti mint ami hűl, így nem túl hatékony. Fűthető alá kesztyű, egy olyan alá kesztyű amibe egy vékony fűtőszálat tettek. Hidegben a fűtés segít pótolni az elveszett hőt, így nem hül ki a kezünk. Hátránya, hogy egy kábelt be kell vezetned a motorba, ami végigfut a kéztől, karon, test mellett egészen az akkumulátorig. Nem zavaró szerintem, nem tart semeddig bedugni induláskor. Beépíteni sem nagy kaland és persze nem kell félni a 12V nem tud megrázni.
A fűtőszál végigfut a kesztyű körvonalán a kézfejnél.
Kézen a fűtőszál nem zavaró, mivel igen vékony. A kabát rá tud lógni a kesztyű szárára így a kabáton belül fut a vezeték.
Eső kesztyű
Pont mint a cordura ruhák a vízálló kesztyűk is ideig-óráig bírják az égi áldást. Ha nem is áznak át, eső után lassan száradnak ki. Szellőzésről egyáltalán nem beszélhetünk egy vízálló kesztyűnél. Még ha a gyártó által lélegző anyagként hirdetik is, egy ilyen kesztyű azért messze van légáteresztő képességben egy perforált darabtól. Az esőkesztyű jó kiegészítés az esőruha mellé.
Profi esőkesztyű helyett sokáig használtam konyhai citromsárga gumikesztyűt ráhúzva a sportkesztyűre. Teljesen vízhatlan és biztonságos megoldás. De sajnos fogyó eszköz mivel könnyen szakad, ezért érdemes beruházni egy motoros gumi esőkesztyűbe.
Legrosszabb esetben egy vékony orvosi kesztyű alá kesztyűként hordva is jó mentő megoldás lehet, nem lesz vizes a bőröd, lassabban is hűl ki a kezed.
Kesztyű próba
Próba nélkül kesztyűt venni elég lutri. Kesztyű próbálásánál ezekre figyelj mindenképp.
- Kinyújtott ujjakkal sem nyomhatja az új begyeket a kesztyű vége.
- Ökölbe szorított kéznél nem gyűrődhet fel a bőr a tenyérnél, protektor nem nyomhat.
- Tenyéren a bőr nem állhat el ha a hüvelykujjad merőleges a tenyeredre.
Egyre több bolt tart próbamarkolatot a kesztyű vásárláshoz. Ez pozitívum, érdemes használni is, viszont ne csak markold, ujjakat tartsd a féken. Ha finoman is nyomja az ujjbegyeket a kesztyű, akkor az hosszabb úton a kéz zsibbadáshoz vezethet. Ha rövid a kesztyű szabása a hüvelykujjnál, akkor a kifeszül a bőr a tenyérnél, az ujjtőnél és eltávolodik a kezedtől ami kényelmetlen lesz és bizonytalan a fogást eredményez.
A tenyéren mennyire áll el a bőr az kezünktől teszt:
Ez volt a rossz példa, nézzük összehasonlításként egy kezemre illő kesztyűt:
Első kesztyű nem az én kezemre való, látszik a jobb oldali képen mennyi bőrt tudok összecsípni a tenyeremnél. Egy út során ez garantáltan kényelmetlen lesz, begyűrődhet és sokat elvesz a visszajelzésekből.
Vannak úgymond előre formázott kesztyűk, amik már gyárilag úgy vannak szabva, hogy behajlítja a kezed a markolatra valamelyest. Elsőre egy ilyen kesztyű viselése furcsa lesz, főleg a boltban de motoron remekek. Méretpróbánál ilyen kesztyűvel ne küzdj azért, hogy egyenesen tartsad a kezed, had vegye fel a kesztyű ívét.
Ápolás
A bőrkesztyű legnagyobb ellensége a kiszáradás. A kiszáradt bőr kikeményedik, elreped. Bőrápolókkal viszont illik vigyázni, mert van olyan mitől csúszós lesz a felületük. Télen szoktam egyszer bekenni őket, mert most tuti van ideje beszívódni. Szerintem túlzásba nem kell vinni, vannak 10 éves kesztyűim és még mindig kiváló kondícióban vannak, pedig nem keveset voltak használatban.
Elázás után a kesztyűt ki kell szárítani. Nagyját ki lehet finoman csavarni, viszont nem szabad túl gyorsan szárítani, például hajszárítóval, mivel úgy tuti kiszárítod a bőrt. Természetes azaz nem gyűrött formában, szabad levegőn szépen megszáradnak. Tisztítás céljából langyos vízzel el lehet mosni, kevés kézmosó samponnal majd hideg vízzel elöblíteni és az előbbiek szerint kiszárítani.
Javítás vagy nyugalmazás?
Ha belegondolunk hányszor hajlítottuk, gyűrtük, csavartuk szerencsétlen bőrt nem csoda hogy idővel elfárad az anyag. Ha elkopik akkor cserélni kell, javítás a munka és anyag költsége többszöröse az új darabénak. Ezekre a jelekre érdemes figyelni:
- Varrások, cérna elkopása, foszlása
- Bőr kiszáradása, kimerevedése
- Bőr repedezés, különösen hajlításoknál
- Varrásoknál anyag gyengülés
Jobb egy hosszú túra előtt észrevenni, hogy nem jó a kesztyű mint alatta. Viszont új kesztyűt hosszú útra nem viszek tartalék nélkül. Ha mégse lett volna jó választás akkor legyen B terv, jobb mint napokat szenvedni benne.
Én hülye
Sajnos nekem is sikerül néha mindezek tudatában is mellényúlnom. Van egy téli kesztyűm amit utólag megbántam. A méretemben nem volt más téli alkalmatosság de nagy szükségem volt rá. Egyszerre izzad a tenyerem és fázik a kézfejem. Túl sok az anyag benne, így semmilyen visszajelzés nem jön a markolattól. Javára legyen mondva, hogy a kesztyű egy 200 km-es, zárt esőfüggönyben megtett útszakasz után is hozta a vízhatlanságot.
Termékek márkajelzései okkal lettek levéve, mert ez a cikk nem tartalmaz szponzorált elemeket.
Visszajelzés:"Itt van az ősz, itt van ujra..." -avagy hogyan motorozz hidegben. - Ride Right