Előzés

A motorozás nagy élmény! Ez az élmény pedig leginkább a súly-lóerő arányból adódik. Egy középkategóriás motor gyorsulása, lassulása kb. olyan szinten van mint egy prémiumkategóriás, nagyteljesítményű autóé. Ebből adódóan nagyon kevés autó rendelkezik olyan dinamikával mint akár egy “csak” 600-as kétkerekű. A motorok gyorsak, agilisak, ezért szeretünk gyorsan menni velük ami hamar oda vezet, hogy ki kell kerülni a “lassú” járműveket. Az előzés nem szükségszerű manőver, cserébe legalább mindig veszélyes. Ebben a cikkben megnézzük, mik az előzések veszélyei és hogyan tudjuk hatékonyan kivitelezni ezt a folyamatot.

Veszélyforrások

Balesetek egyik típusa az azonos irányba, de nem azonos sebességgel haladó járművek túl közeli nem rendeltetésszerű találkozója, amely jelentős anyagi kárral jár. Ha mindenki kalibrált tempomattal 130.0 km/h-val haladna az autópályán, az ilyen balesetek nagy része szinte azonnal megszűnne. Na de a kamion csak kilencvennel megy, úrvezető száztízzel, hogy spóroljon a fogyasztáson és van akinek meg kihűl a lángos. A helyes sebesség megítélése igen nehéz. Ránézésre a 110-130-150km/h köztött egy gyors tükörbe pillantás közben nem lehet különbséget tenni. A rosszul felmért sebességkülönbség vezethet a fent említett fájó következményekhez, melyek nagy valószínűséggel nem csak a pénztárcádat fogják sanyargatni.

A másik ilyen konfliktus forrás a kereszteződésekben, bekötőutaknál jelentkezik. Két jármű egy azon időpontban, egy pontban történő hirtelen sebeség vesztése alkalmával elég csúnyán tud kinézni! Főleg ha nagyon siettek a találka helyszínre. A veszélyforrásokkal miért is kell foglalkozunk? Mert ezek megismerése, felismerése vezethet csak oda, hogy elkerüljük őket!!!

Előzött jármű

Előzésnél az elsődleges veszélyforrás az előzött jármű. Mindig legyen egy fogalmunk, hogy miért is megy lassan. Lekanyarodik? Bekanyarodik? Van előtte valami amit nem látunk? Telefont nyomkodja? Kalapban van? Ez segíthet kivédeni, sok meglepetést. Lassít, de nem indexel, hidd el pont eléd fog kanyarodni, nem éri meg előzni! A sebességét változtató járműnél, jó eséllyel valami akció készül, tudjuk meg mi mielőtt otthagynánk “a fogunkat”.
Növeljük esélyeinket azzal, ha létezésünkről tudnak a közlekedés résztvevői. Tedd fel a kérdést, észleltek minket? A legjobb, ha az előttünk lévő számít az előzésre, így remélhetőleg nem húzza ránk a kormányt. Egyetlen előzésnél sem akarjuk a frászt hozni az előzöttre. Ezért távolságtartás nagyon fontos “de nem a covid miatt” hanem, mert ha megijed és ránk húzza a kormányt az szintén csúnya nyomokat hagyhat az önérzetünkön… is.
Ha járműoszlopot előzöl, ugyanezeket meg kell tudni állapítani minden járműről egymás után. Ha az oszlopban van egy nagy lyuk akkor annak mi az oka? Az oszlopok előzésénél a legnagyobb baj mindig a sor elejénél van! Mivel a második biztos, hogy szeretne előzni csak eddig nem volt rá lehetősége. A sor elején haladván nem gondol arra, hogy valaki jöhet hátulról, ezért nem is fogja a tükrét nézni! Számíts rá, hogy nem fogja észrevenni, hogy előzöd őt. Inkább sorolj be mögé, vagy csak adj neki lehetőséget meglátni, hallani téged mintsem csak elvillanj mellette. Ezzel megijesztve őt majd egy láncreakciót okozva a sorban.

Sort előzni mindig veszélyes mutatvány!

Amelyik kifordul eléd

Ha az előzésnél a rossz oldalon vagyunk, vagy takarásban, esetleg nem a menetiránynak megfelelő sávban tartózkodunk azzal mindig veszélyes helyzetbe sodorjuk magunkat. A KRESZ a kereszteződésben nem engedi az előzést, pont azért mert bekanyarodik, kikanyarodik, vagy keresztbe megy valaki. A megszokott helyekről érkezőknek sem sikerül megadni az elsőbbséget sokszor akkor NE várd, hogy észrevesz ott ahol egyébként nem is keres, nem beszélve arról , hogy milyen kis felület egy motorkerékpár egy autóhoz képest, így a motor észlelése is sokkal nehezebb. Pont ezen okok miatt nagyon kell figyelni a kijárókban, parkolóknál, kapubeállóban álló autókra ha gyanús, hogy kijön akkor kezeld úgy, hogy már meg is tette!

Ennyit lát belőled egy kikanyarodó autó! Ugye te nem előzöl rá a lekanyarodóra!?

Motoros kolléga előzése

Nem mindenki halad azonos tempóval a motorosok közül sem. A legnagyobb különbségek a szerpentineken jönnek ki. Ha mi gyorsabb motorost észlelünk a tükörben elengedjük, miért rontsuk el a szórakozását? Jobbra húzódok és elintem, sőt finoman a gázt is elveszem ha kell.
Fordított helyzetben a legjobb ha hagyok esélyt neki észrevenni, hogy utolértem, így kisebb eséllyel remeg meg a lába és még lehet el is enged. Az oldaltávolság itt is fontos, nem kell sávon belül elmenni neki, hogy megmutasd mekkora “Jani” vagy a hegyről.

Útviszonyok

Kanyarban előzni??? Felfoghatatlan, hogy miért kell belemenni egy olyan előzésbe ahol nem látni el addig amíg az előzést be tudod fejezni. Meg hát számolni kéne azzal is, hogy esetleg jön is szembe valami! Nem? …de!
A bukkanó az aminél szintén semmit nem látni, hogy jönnek-e szembe, egyébként itt mi mindig jobbra húzódunk esély növelés céljából, hátha valaki a túloldalról beelőzi a beláthatatlant!

Amikor nem látod hová is mész de azért erőlteted!

Most, hogy nagyjából leírtuk a buktatókat, a baleseti pontokat lássuk, hogyan is kivitelezünk egy előzést a gyakorlatban.

Az előzés technikája

Az itt leírt technika alapjait az adta, amikor még egy Honda NSR 125-tel róttam az utakat. (Dani) Ha nincs erő a motorban, akkor a lendület az ami segít neked egy előzésnél. Igaz ez akkor is ha 120lóerő van alattad! A lendületben lévő mindig hatalmas előnyel indul. Az előzést lépésekre bontjuk. Lehet, hogy elsőre szájbarágós lesz, de a tapasztalat azt mutatja, hogy túráink során egyszer mindenképp el kell mondanunk a résztvevőknek ezt a gondolatsort ilyen részletességgel, mert hibát hibára halmoz szinte mindenki.

Mindig lásd magad előtt az utat ahová el akarsz jutni!

  1. A lehetőség felmérése. Az bevezetőben ezt jól kiveséztük, hogy mire figyeljünk. Ahhoz, hogy minél nagyobb rálátásunk legyen az előttünk lévő útra érdemes a felezőhőz közelebb, helyezkedni egy kicsit. Fontos, hogy ne mássz rá, az előzendő járműre mert az olyankor csak kitakarja az utat. Azért is szükséges a megfelelő távolság, mert bármikor bármit csinálhat. Fékezhet, lekanyarodhat, előzhet stb. Ahhoz, hogy nehogy felkenődj rá kell a megfelelő távolság. Letolni teljesen felesleges, csak ideges lesz, meg saját magad is veszélyezteted. A gyakorlatban az ideális követési távolság nagyjából két másodperc. Az, hogy mennyire messze kell lenni attól akit meg akarsz előzni függ a sebességtől, de a minimális követési távolság nagyjából a fele az ideálisnak ami plusz 1 autó-motor hossz. A prioritás az előzésre való felkészülésnél a szituáció, az útszakasz minél pontosabb, felmérése.
  2. Rákészülés, avagy a lehetőség közeledik. Meglátunk a szembe jövő forgalomban egy lyukat, ahol nem jönnek addig amíg nekünk elegendő időnk van az előzéshez. Ne szégyelljünk visszatenni egy sebességet ( visszaváltásról bővebben itt írtunk ). Az indexet máris ki lehet tenni.
  3. A sebességkülönbség kialakítása. Folytatva az előző példát, mivel nem vagyunk a lassabb jármű seggében van helyünk erre lépésre. Még jönnek szembe, de amint közeledik az ablak, (hely az előzésre) elkezdhetünk rágyorsulni az előttünk “haladóra”. Nem az a cél, hogy teljesen utolérjük, mert még most is bármikor fékezhet, vagy bármi örültséget csinálhat. A pluszban hagyott távolságot akarjuk csak eltüntetni, illetve sebesség különbséget kialakítani ami az előzéshez szükséges. A gyorsítást folyamatosan kell végezni és úgy időzíteni, hogy mikor elérkezett az idő és a hely és elkezdjük az előzést azt a leggyorsabban és legbiztonságosabban tudjuk végrehajtani. Mindig egyenletesen és fokozatosan gyorsítva (főleg utassal) a cél egy egészséges 10-15km/h sebesség különbség elérése a járműig.
  4. Az ablak nyitva. Amint a lehetőség adott, folytatva a gyorsítást megyünk át a másik sávba. Az ideális sebesség különbség nagyjából olyan 20-30 km/h amit mire a motor az előzött autó mellé ér már el kell, hogy érjünk. Utána sebességet tartva már hamar megvan az előzés.
    1. A másik sávba áttérést lehet, hogy meg kell szakítani! Erre mindig legyen elég időd, tered!
    2. A tükröt, mindig nézd meg, legyél tisztában azzal mi történik mögötted.
  5. A Jedi vissza térese. A visszatérésnél, még ne vedd el a gázt. Úgy térj vissza, hogy ne legyél reakció időn belül ( követési távolság ). Sokatok szinte azonnal visszahúzza a motort a sávba rögtön az autó elé bevágva, ezzel ráijesztve, lassításra, fékezésre kényszerítve a sofőrt. Az ideális távolság az, amikor a jobbos tükörben már megjelenik az előzött jármű. Jól beállított tükröknél ez nagyjából 10 métert jelent, amivel tuti nem paráztatsz be senkit egy előzés után. Ha csapatban motoroztok kritikus, hogy amikor visszatérsz a sávodba akkor mindenképp teljesen sorolj ki az út szélére jobbra, hogy a mögötted érkezőnek legyen helye. Majd felveszitek később újra az alakzatot. Illetve lehet egy olyan gond is ha nem húzod a gázt az előzés végéig akkor, egy utánad jövő kolléga épp a rágyorsítás szakaszban van, az autó pedig lassít miattunk akkor a fent említett egyenes vonalú nem egy sebességgel haladó járművek nem tervezett találkozóinak számát gyarapíthatja a kollega.

Sok iskola azt tanítja, hogy a gyorsítást akkor kezd meg ha áttértél a másik sávba. Ennek az az oka, hogy gyorsabban menni mint az előttünk lévő veszélyes. Ezért kell a megfelelő lépéseket megtenni, mielőtt elindítod a folyamatot a kellő teret megadva arra, ha meg kell szakítani az előzést valamilyen oknál fogva, legyen helyed, időd visszatérni biztonságos körülmények között a saját sávodba. De akkor miért más az amit mi javaslunk? Egyrészt ezzel a módszerrel gyorsabb az előzés, mivel az átlag sebesség magasabb és így kisebb maximális sebesség kell egy előzéshez. Ezzel a technikával kivédhető, hogy akit épp előznénk észbe kap és a gázra lép. Nagy, erős motorral ez nem igazán probléma, de kisebb gépekkel kellemetlen szituációba kerülhetünk és hát azok nagyobb valószínűséggel is kerülnek ebbe a helyzetbe mert “nehogy máá egy kismotor megelőzzön”. Egyébként ezt a szisztémát mi autóval közlekedve is használjuk, mivel azok gyorsulása amúgy is szerényebb.

Szerpentinen, általában nagyon kicsi ez a bizonyos előzési ablak. Sokszor csak akkor tudjuk, hogy van e elég hely ha már kiértünk a kanyarból, de itt mire elkezdenénk gyorsítani már lehet el is szalasztottuk a lehetőséget. Tételezzük fel, hogy ott a hely előzni a kanyar után. Ilyenkor a rágyorsulásos szakaszt a kigyorsítással kell összefésülni, úgy hogy legyen lehetőségünk visszalépni ha mégse lenne elegendő tér az előzésre. Ez elég összetett és nem kezdő szint. Ha nincs meg a tökéletes ív, testhelyzet, gázkezelés akkor nem kell erőltetni, mert azok elsajátítása nélkül csak veszélyezteted magad és a többi közlekedőt is.

Na ez nem az a helyzet amikor biztonságos követési távolságot tartasz!

Gyakori hibák

Balesettel végződő előzések esetén leginkább az a baj, hogy az előzésbe lehet bele se kellett volna menni mert a megkezdésénél is már rizikós volt a kimenetel. A hely adott az előzéshez!?

  • Nem húzod a gázt! Használd ki a motorod jobb gyorsulását.
  • Ne vedd el idő előtt a gázt!
  • Nem kell utánamenni a havernak, ha nem 100%, hogy biztonságosan tudsz előzni! Majd behozod.
  • Olyan előzésbe menj bele csak amit előre látsz, hogy ki is tudsz jönni rizikó nélkül.
  • Ne tapadj rá a kocsira.
  • Index, csoportban is hasznos segíti a többieket is.
  • Rossz struktúra miatt az előzés végsebessége nagy, de amúgy meg nagyon sok ideig tart.

A végtelenbe és tovább

Egy jó előzés nagyjából 3-4 másodpercig tart! Ha a fent olvasottakat betartod, nagy eséllyel biztonságban rizikómentesen motorozhatsz.

Az előzés itt ismertetett struktúráját először egy nyugodt egyenesben történő előzésénél próbáld ki. Olyan helyen ahol messzire ellátsz, és nem jön szembe senki. Legyen meg, hogy mikor melyik fázis lép életbe- Figyelheted a kilométer órát is, ha nem érzed a sebességet. Pár alkalom után majd ráérzel a technikára és sokkal gördülékenyebben fog menni a dolog. Idővel csökken az ablak amire szükséged lesz egy biztonságos előzéshez.

Ha kétséges, NE menj bele az előzésbe!!! Ezzel az új technikával csak nőni fog a lehetőségeid száma.

Ahhoz, hogy ne ez legyen egy előzés vége fontold meg mit csinálsz!

Ha érdekel pontosan mit ír a KRESZ azt itt találod, a 34. paragrafus,

R.R.

(képek internet)

Ha elírást találtál, kérünk jelezd felénk. Csak annyit kell tenned, hogy kijelölöd a szövegrészletet és lenyomod a Ctrl+Enter billentyűket.

3 Hozzászólás

  1. Plesch István

    Sziasztok!
    Ezek a megosztások, szerintem hasznosak az új meg a régi motorosoknak is, időnként nem árt emlékeztetni az agyunkat arra amit elvileg már tudni kellene, de lehet hogy ha valaki megkérdezné, nem tudnánk így elmondani.

  2. Böröcz Viktor

    Egy dolgon megakadt a szemem. Főúton haladva alsóbbrendű keresztező úthoz érve lehet előzni a kereszteződésben is ha nem tiltja semmi. Csak ennyi amúgy nagyon hasznos cikk.

    • Igen, ez így van, főúton lehet előzni kereszteződésben KRESZ szerint. Kellő óvatossággal kell hozzá, mert az alsóbbrendű úton érkező az igazi veszélyforrás itt.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük