A KRESZ néhány éve lehetővé tesz számunkra néhány kivételes engedményt. Minthogy használhatjuk a busz sávot, és az álló kocsisorok között is előre haladhatunk a lámpáig. Ez nagyban megkönnyíti a városi közlekedést számunkra, mindazonáltal nem veszélytelen mutatvány. Bár lassan haladó sorok között nem lehetne előre haladni, de mi mégis megtesszük, hisz van elég hely számunkra, és a legtöbb esetben nem is zavarunk senkit.
Hogyan haladj ha feltorlódik előtted a forgalom?!
Az első és legfontosabb a megfelelő sebesség megválasztása. Mindig úgy válaszd meg a sebességed, hogy észlelhető maradj. 50km/h azt jelenti, hogy közel 14 métert teszel meg másodpercenként, ami nagyjából három autó hossza. Tehát ha ennyivel, vagy még gyorsabban haladsz a sorok között, nagy rá az esély, hogy az a sofőr aki 5-6 járművel előtted van már nem látja a közeledésed, hisz amikor belenéz a tükörbe te még sehol nem vagy, ezért elkezdhet egy átsorolást, vagy kinézhet az előtte lévő kocsi mögül amivel pont eléd fogja húzni a kormányt. Mivel nincs menekülési utad, és a reakció időd (0,8mp) alatt kb. kettő autónyi távolságot teszel meg, majd ez után kezdesz el fékezni, nagy rá az esély, hogy összetalálkoztok a sorok közt. SOHA NE ELŐZZ JOBBRÓL (a padka, vagy járda mellett)! Minden járművezető igyekszik a sáv közepén haladni, ám ha átsorolás történik félrehúzzák a kormányt, ha egy társad a sorok között halad, vagy egy mentő szirénázva közelít szintén ezt teszik. Nem beszélve arról, hogy onnan senki sem fog rád számítani, hisz 100 motorosból 95 biztosan két sor között megy. Mivel kevesen közelítenek jobbról, így nagy az esély, hogy egy csatornafedelet, vagy kátyút is pont az irányodba fog kikerülni. Nem beszélve arról, hogy több felgyűrődés, repedés, kosz, törmelék is található az út szélén amin átgázolni nem túl kellemes, és igencsak balesetveszélyes. Amikor egy utas kiszáll szintén fel fog borítani! Ha egy 3 vagy több sávos úton, egy motoros kolléga már halad előtted akkor kövesd, ne egy másik sorközben próbálj előre menni. Ilyenkor egy előzékeny autós aki egyikőtöket elengedné, a másikra lehet, hogy épp ráhúzza a kormányt. Igyekezz minél, kevesebbet tartózkodni a holtterekben. Ha az autó sarkával egy vonalban vagy, hiába nézi a sofőr a tükröt, nem fog látni. Buszsávban haladásnál készülj a hirtelen lekanyarodókra. Egy kezemen meg tudom számolni, hogy egy átlagos sofőr, egy 15 km-es városi közlekedés folyamán hányszor nézi a jobbos tükröt. Jó esetben egy jobbos lekanyarodásnál belepillant, de még ott sem biztos.
Milyen technikát alkalmazz!?
Ne lógasd a lábad, a sorok közti gurulás alkalmával, mert bármilyen felgyűrődés, bukkanó, vagy gödör megdobhatja a motort, a lábad leér, és a jármű alá fordul. Motort megtartani nem tudod amíg az mozog, ezért ráérsz letenni a lábad mikor már megállt. Amikor lógatod a lábad is instabilabban ülsz a motoron, mert két 10kg-os balansz lóg oldalra a motor tengelyétől, súlypontjától mintegy 20-30 cm re. Ezeket a plusz “oldalsúlyokat” csak a kezeddel tudod kompenzálni, tehát folyamatosan gépészkedned kell, hogy a motorod egyenesben maradjon. Ideálisabb megoldás a fékkészenlét, két ujj a féken, láb a hátsó féken.
Kontrolláld a sebességed a hátsófékkel, úgy stabilabban haladhatsz lassú menetben.
Mire érdemes figyelned ha a kocsisorok között haladsz!?
Számomra az vált be, hogy igyekszem nem a sofőr tekintetét keresni a tükörben, mert az túl pici és nehéz odafókuszálni. Hanem a járművek első kerekeit, illetve a jármű szaggatottól való távolságát és annak mozgását figyelem. Amint a kerék feléd fordul ugyebár az autó is elindul majd az irányodba.
Figyelem felkeltés!
Sokan mondják: “Azért kell a hangos kipufogó, hogy hallják, hogy jövök!” Sajnos ez nem minden esetben elegendő. Leginkább azért, mert a kipufogód kivezető nyílása a motor háta mögé mutat, így a hang nagyobb része is abban az irányban terjed jobban. Másodsorban az ember körülvette magát az autóban is rengeteg figyelemelterelő készülékkel. Mobiltelefon, GPS, autóhifi, gyerek, kutya, anyós…. 🙂 Nem utolsó sorban az autógyárak is egyre nagyobb figyelmet fordítanak a zajszigetelésre, ezért a te kipufogód hangjának mindezeken átverekedve kell eljutnia a sofőrhöz. Ám egy vizuális inger azonnal látható és egyértelmű üzenetet küld, hogy érkezel. Bevált módszer vészvillogóval csorogni a sorok között. Mint azt már egy másik posztban is említettem, az agy nagyon hamar átteszi a tekintetet egy hirtelen változó esemény helyére. A perifériás látásban megjelenő villogó elakadásjelző olyan mint valami isteni csoda. Meg fogsz lepődni, mint Mózes előtt a tenger húzódnak előled le az autók.
Dani: Hangos kipufogó tény segít a városban a sorok közt, de csodát nem szabad várni tőle. Kellőképp hangos nyitott sport kipufogóval is lépett le elém gyalogos pár méterre, húzta rám autós, kanyarodott ki elém. Országúton még kevésbé számít. Vészvillogó hasznos, kapcsold fel.
Előzékenység!
A jó idő beköszöntével egyre megszokottabb az, hogy kétkerekűek is közlekednek az utakon. Tisztelet a kivételnek, a legtöbb autós nem akadályoz minket feleslegesen. Ám ha mégis, ne gőzölj be, és kezd el veszettül túráztatni a motorod. Hisz lehet, hogy a sofőr nem vett észre, vagy épp a gyereke hisztizik a hátsó ülésen egy újabb adag fagyiért, vagy csak simán fáradt, és sz@r napja van. A másik amivel nem tudok egyetérteni az az, hogyha valaki mindenáron előre akar furakodni, bár látja, hogy nem sok hely van, de csak erőlteti. Légy türelmes, hisz nem azon a fél percen fog múlni, hogy időben odaérj a kávézóba a haverokhoz. Amint a sorok elindultak lesz elég helyed arra, hogy előrébb juss. Azért sem érdemes erőlködni, mert a következő lámpánál az autók ismét megállnak, de te haladhatsz tovább, egész a sor elejéig. Ha a lámpához értél, ne maradj a két sor között, hanem állj be az egyik sor elé úgy, hogy a mögötted érkező másik motoros is be tudjon sorolni melléd.
A pirostól el!
Rengetegszer látom, hogy a motorosok a sorok előtt állva már alig várják, hogy zöldre váltson a lámpa. Amint villan a sárga már dugják az egyest és rajtolnak mintha az életük függene attól, hogy minél előbb elindulhassanak. Egy baj van ezzel! Ha te már elstartoltál a sárgára, vagy a halványzöldre. Viszont a keresztbe jövő forgalomban valaki még úgy gondolja, hogy ő pont átfért még a narancssárgán…. Azt hiszem a végkimenetelt nem kell ecsetelnem.
Dani: Vérnarancson, totál piroson jönnek át autók, mindíg meg kell nézni tényleg mehetünk-e. Elsőbbségünk akkor van ha megadják.
Konklúzió!?
Légy mindig előzékeny, figyelmes, látható. Válaszd meg jól a sebességed, ne a másodpercek számítsanak, hanem, hogy épségben odaérj. Mindig tartsd eszedben TE VAGY A PUHATESTŰ!
R.R.
Visszajelzés:Túlélési reakciók, a gáz, a kormány és a tekintet - Ride Right