Kiválasztani, megvenni a megfelelőt sem volt könnyű, de a sisakkal való nyűgök még nem érnek itt véget. Motorozás során koszos, bogaras lesz, ez nem újdonság, viszont lehet, hogy érdemes végigvenni mit tehetünk azért, hogy sokáig szolgáljon minket.
Kívül
Sisakplexi tisztítása napi rutin, amikor bogarak beterítik a teljes látómezőt. A plexit egy mozdulattal tönkre lehet tenni, ha valami kitinpáncélos maradékát vagy rászáradt törmelékét végig masszírozod rajta. Ez kiváltképp igaz az irídiumos és egyéb bevonatos plexikre. Ha jobban belegondolsz olyan, mintha egy smirgli papírral simogatnád a felületet. Anno, amikor motorozni kezdtem nem voltak mikroszálas törlőkendők, de leginkább nem volt elég a zsebpénzem új plexire. A papírtörlő (vagy akár WC papír) még most is játszik, ha épp nincs más kéznél, de a mikroszálas kendők sokkal jobbak és környezetkímélőbbek, mert néhány évet kiszolgálnak. A bevált rutin az, hogy bevizezve rátesszük a plexire, majd olyan 5-10 perc után levesszük, megfordítjuk és letöröljük a maradékot. Ennyi idő alatt a sima víz feloldja a bogártetemeket. Nem szoktam semmilyen csodaszert alkalmazni. Az ablak, vagy üvegtisztító folyadékokkal és társaival az a gond, hogy vékony filmréteget hagynak maguk után és ez igen zavaró csillogást, foltosságot tud eredményezni a látómezőben.
Egy mikroszálas rongy darab mindig van nálam, nem csak a bogarak eltávolítására hasznos, hanem eső után vízcseppeket is egyszerűbb eltávolítani a sisakról, plexiről. Nagyban zavarja a kilátást, ha vízcsepp foltok vannak a szemed előtt. Sokan itt meg is állnak a plexi tisztításával. Na de mi lesz a belső felülettel? Ahogy haladsz a por bekerül a sisakba a kilélegzett levegő páratartalma és a por egy idő után elkezd a plexi belsején megtapadni, ami homályossá teszi a kilátást. Áztasd meg ezt a felületet is egy kissé, hogy a por letörlése közben ne karcold meg a felületet.
Külső tisztításánál érdemes a szellőzőket áttisztítani, mert egyes bogarak képesek belehalva eltömíteni azokat.
Sisak külsejét lehet kezelni mindenféle lakk kompatibilis védő/ápoló szerrel, bár én nem szoktam.
A kutakon rendszeresített, a szélvédő tisztítására használt eszközökkel nem szoktuk a sisakot tisztítani, nem csak azért mert általában nem sima víz van hozzá, és foltos, csillogós lesz tőle, de nagy eséllyel pont azzal karcolod össze a plexidet, mert a víz koszos, a szivacs szakadt stb.
Belül
Sisakot lehet maszkkal vagy nélküle hordani, ez egyéni preferencia, tény a maszk segít tisztábban tartani. Én másodpercek alatt át tudom izzadni bármelyiket. Egyes gyártók a sisak belsejének anyagait úgy választják meg, hogy gyorsítsa a vízelvezetést, ne rontsunk plusz réteggel ezen. Maszkkal vagy nélküle érdemes a sisak belsőt rendszeresen tisztítani.
Az első ilyen lépés, hogy a sisakot, soha ne hagyjuk használat után zárt helyen mondjuk szekrényben, dobozban, mindig legyen nyitott állapotban a plexi, vagy ha netán felnyitható sisakot használsz kinyitva tárold, hogy kiszáradjon, kiszellőzzön. Alapvetően hosszabb túrák, edzések után egy erre a célra gyártott sprayjel lehet kezelni, hogy baktériumok, szagok ne keletkezzenek benne. A modern sisakok belső párnázata kivehető és mosható, érdemes egy szezonban többször is tisztítani a higiénia miatt. Itt a mosást nem mosógéppel értem, hanem kézzel, meleg vízzel és szappannal, tusfürdővel, sima samponnal. Ezek leviszik a bőrről rákerült zsírt, cserébe biztos nem fognak az anyagnak ártani, és könnyű őket kimosni a szivacsból. Alapos öblítés után ki lehet nyomkodni a víz nagyját viszont feleslegesen ne gyötörd az anyagot, a merevítéseket, nehogy elveszítse a szivacs a formáját. Szárítógépet, hajszárítót érdemes kerülni, mert a hő a műanyag részeknek nem feltétlen tesz jót. A természetes száradás elég nekik.
A sisak ütéselnyelő rétegei érzékenyek a hőre, ezek el tudják veszíteni mechanikai tulajdonságaikat, ha 40C fok feletti hő éri őket.
A mechanikai részek ápolása ugyanolyan fontos mint a látómező tisztán tartása. A plexi mechanika fel tud gyűjteni elég sok koszt, évente egyszer azt is érdemes kitakarítani unalmas téli estéken például. Kenés ügyileg egy csepp szilikon olajjal “boldoggá” lehet tenni a mechanikákat. Gumi tömítést át lehet húzni egy gumiápoló szerrel a tökéletesség jegyében. Ez által megóvható a gumi kiszáradása, deformációja.
R.R.