Itt a nyár, itt van újra… Ezt a posztot éjszaka írom, most már kellemes 26 fok van, viszont napközben 36 fok, ami városokban ennél sokkal több is lehet. A motorost és a motort is megviseli a közlekedés ilyenkor, ezért megosztanám veletek azokat a praktikákat amik idők során számomra beváltak.
A motor
Motorunkat felkészítették a mérnökök a 30-40 C fokos környezetben való üzemelésre, viszont a karbantartás ránk marad. Hűtőfolyadék és olajszintet mindenképpen ellenőrizzük rendszeresen. Ha a motor, kiírja a hűtővízhőmérsékletét akkor nem kell pánikolni amikor eléri a 100C fokot. Típusfüggően olyan 100-110 fok köztött kapcsol a hűtőventilátor. Mivel a hűtőfolyadék nyomás alatt van a rendszerben, ezért nem forr fel 100 foknál, mint azt átlagos szobai körülmények között tenné. 120-130 fok közé szokták megadni a maximális hőmérsékletet, amit még a motor elbír. Pontos adatokat megtalálod a felhasználói kézikönyvben, illetve a szervíz kézikönyvben.
A hűtőt érdemes gyakran ellenőrizni nincs-e eltömődve bogarak miatt, vagy a lamellák elhajolva, mert ezek miatt a hűtés hatásfoka jelentősen csökkenhet. A motor legnagyobb ellensége a melegben az állás. Vasúti lámpánál érdemes akár lekapcsolni, feleslegesen ne fűtse magát. Alapjáratot ha tudod, akkor állítsd a alapjárati tartomány aljára, túl magas alapjárat több hőt termel álló helyzetben.
A motoros
Sokkal érzékenyebb szerkezet mint az előbbi. Első lépés a folyadék pótlás, rendszeresen legalább egy keveset kell inni, akkor is ha nem vagy szomjas. Ha szomjas vagy már késő, keveset ittál. A kiszáradás, figyelemvesztést okoz, extrém esetben kettőslátást, szédülést. Nálunk motorosoknál, a fej folyamatosan ki van téve a melegnek, hisz a sisak közvetlen a fejünkkel érintkezik így a meleg a fejünket éri. Hosszabb túrán mindíg legyen víz nálad. Én 1 palack hűtött, és 1 palack fagyasztott vízzel indulok túrára, így nap végén is van nálam hideg innivaló. Étkezni inkább többször kevesebbet érdemes, kerüld a nagy bezabálást ( bár ezt jó kaja esetén nehéz tartani 😀 ). Érdemes, nem csülkösbablevessel, vagy egy nagy adag marhasteak-kel megszakítanod a motorozást. egyél valami könnyű, salátát, egy kis sülttel, vagy tésztákat amik nem terhelik a gyomrod.
Beöltözés vagy csak trikó? Én beöltözöm nyáron is mindegy hány fok van, mert nem csak rajtam múlik a testi épségem, illetve segít átvészelni a meleget. Miiiii? Nézzük csak meg azokat a helyeket a világban ahol kvázi állandó a hőség, ott is teljesen beöltözött embereket találunk az utcán. Miért? Mert a meleg és a nap ellen hatékonyan nem tudunk védekezni rövidnadrágban és trikóban. Testünk izzadással tudja csak hűteni a bőrünket, ami sok vízveszteséggel jár. Nap és a sugárzó hő ellen nem véd a laza szerelés. Napon állni rövid gatyában, pólóban sem kellemes, mert a nap égeti a bőrünket.
A ruha anyaga, minősége fontos de még az is, hogy hogyan hordod. Kis melegben a menetszél tud hűteni, ha a hőmérséklet 36 fok vagy annál magasabb akkor már kevésbé.
Teljes felszerelés nagyrészt megvéd a naptól, de naptej egy túrán azért még jól jöhet az arcra. Volt már, hogy leégett az orrom mert az pont nem takarta már az UV szűrős napszemüveg.
Kesztyűből bő szabásút nem lehet hordani, mert csökken a kontaktod a motorral. Ezért ebből nyári, perforált, kenguru bőr kesztyűt hordok.
A cordura ruhától aminek nem hálós a belseje nagyon gyorsan meg kell szabadulni. Fontos, hogy ne tapadjon a bőrödhöz a ruha. Mert a szellőzés hiányában az izzadtság egy idő után kikezdi a bőrödet, csípni, fájni fog minden mozdulat.
Ruhát úgy kell beállítani, hogy a menetszél minimálisan felfújja/átfújjon mindenhol a ruhán. Kesztyűre ráhúzom a kabát újját például. Menetszélnek csak annyi a feladata, ruhát távol tartsa tölünk, minimálisan és lassan szárítson. Annyira nem lehet laza a ruha, hogy a protektorok elmozduljanak a helyükről.
Felcsatolható térdvédők, páncélingek rásimulnak a testre, hogy ellássák az elsődleges feladatukat. Ez azt is jelenti, hogy alattuk nem jár a levegő, így nem tudsz azokon a pontokon hülni.
Érezted nyáron már azt, hogy a menetszél annyira hűt, hogy már fázol? Ez biztos jele annak, hogy nem jó szellőzésed beállítása. Az a baj ha a párolgás hirtelen lehűti a bőrödet, akkor erre a szervezet reakciója majd az lesz, hogy elkezd fűteni, ami 30 fok felett nem tűnik túl jó ötletnek valljuk be. Folyamatosan csak egy kicsit legyen melegünk.
Ha tudod a hátizsákot ilyenkor hagyd otthon. A pántok és a hátadra feszülő táska ellene dolgozik a légáramlatoknak a kabátban, hatékonyan lefojtja azokat. Nagy valószínűséggel ott fogsz izzadni ahol hozzád ér. Munkába általában csak egy táskát viszek magammal, de ilyen melegben a dobozt felteszem és abban van a táskám. Ha nincs dobozod, vegyél egy leszorító hálót (kb. 2500Ft) és tedd a táskád a hátsó ülésre.
Technikai alá öltözőket tudom ajánlani, hidegben/melegben nagyon hasznosak. Gyorsan száradnak, ha kell bent tartják a tested melegét, kellemes viseletek, és nem utolsó sorban nem tapadsz bele a kabátodba hogyha egy ilyen van rajtad.
Nagyon nagy melegben hosszabb túrán, érdemes lehet a pólót bevizezni és a szellőzőket jól beállítani. Igen jó hűtést lehet így csinálni. Modern hütő mellényhez még nem volt szerencsém, elvileg hasonló elven működik.
Fontos hogy a csizma is szellőzzön, lélegezzen mert könnyű megfőzni az ember lábát egy rossz lábbeliben. Ha tudsz szerezz be egy motoros cipőt, ami jobban szellőzik mint egy csizma, és csak a bokádig ér, így kevésbé fog felhevülni a lábad.
Megérkezéskor viszont azonnal érdemes elkezdeni megszabadulni a sisaktól, ruhától. Ha már fent van a doboz, vagy tudsz helyet szorítani egy váltás alsó ruházat ( póló, alsó) szett sem árthat. Sisakot, ruházatot érdemes ( kifordítva, vagy felakasztva) minél gyorsabban levegőn megszárítani, kezelni szagok ellen.
R.R.