Fékezés

A fékezésre azért van szükségünk, hogy az adrenalin ami szétáramlott a testünkben gázadásra, visszakerüljön a megfelelő helyére! 🙂

A viccet félretéve, mindenki tudja, hogy azért fékezünk, hogy a sebességünket az előttünk lévő kanyar bevételéhez, vagy akadály kikerüléséhez megfelelő mértékűre csökkentsük, kinek-kinek vérmérséklete és tudásszintje szerint.

Hogyan is tudjuk ezt helyesen és biztonsággal végrehajtani?!

Úgy, hogy a gázt elengedve a kanyar bejáratig, még az egyenesben elkezdünk fékezni. Először a hátsó fékkel, hogy keletkezzen egy kis, vónóerő a lendülettel ellentétes irányban, ami némileg stabilizálja a járművet. Majd fokozatosan, az első és hátsó fékkel egyre nagyobb fékerővel lassítunk. A teljes fékerő kialakulásáig kb 2-2,5 mp telik el. Eközben combunkkal a tankot szorítva, hátizmainkat megfeszítve egyensúlyban tartjuk a motort. Fékezés közben sem támaszkodunk a kormányon. A féket nem rántjuk be soha, illetve az újabb típusú ABS-el szerelt motorokon, bátran le lehet dobni a horgonyt ha a helyzet úgy kívánja. A legkomolyabb variánsa ennek a kanyar ABS amit nyugodtan lefektetett motornál is mardoshatsz, mert a több gyroscop-os elektronika kiszámolja helyetted a csúszáshatárt. Többekben sajnos félreértés van az ABS-el kapcsolatban. Ez a vezetéssegédleti rendszer arra szolgál, hogy fékezés alatt irányítható maradjon a jármű. Nem pedig arra, hogy hamarabb álljon meg. Normál, ABS nélküli fékeknél szóval csak fokozatosan, semmi hirtelen mozdulat. 🙂

Fékezést nem hirtelen hagyjuk abba, hanem finoman engedjük fel a féket. Azt az energiát amit a futómű felvett, azt le is fogja adni amikor kirugózik.

Ha a sebességed már csökkentetted, de a kanyarban még mindig túl soknak érzed fékezz! De csak a hátuljával, egészen finoman! Minden egyéb marad! Nem zárjuk el a gázt, nem kuplungolunk, nem váltogatunk, nem húzzuk az első féket, hanem a hátsó fékkel szűkítjük az ívet. Ha elzárod a gázt, a motorfék ugyan lassítja a járművet, de pont annyit kellene engedned a gázon, hogy az épp elég legyen, és ne sok amivel a szembe sávban találhatod magad. A kuplung behúzásával, megszűnik a tolóerő, és a motor a kanyar belső íve felé hirtelen dőlni kezd ami ugye megint nem ideális egy kanyarvétel közben. A váltások okozta nyomatékkülönbség szintén instabillá teszi a motorod, és nem elég hogy épp egy ívszélesítés közepén vagy, de még el kell végezned egy bonyolult műveletsort is pontosan időzítve, hogy abszolválhasd a feladatot. Első fékkel ledöntött motornál fékezni?! Ez a maximum level ebben a játékban! Itt elég egy kicsit nagyobb fékerő a kelleténél, vagy egy marék sóder és máris oda a szép fényezés.

Mi történik akkor ha bepánikolsz és hirtelen berántod a féket? Minden fékezésnél a gumi, és az első futómű is dolgozik ám rendesen, hogy te meg tudj állni. Amikor elkezded húzni a kart, a lendületmegmaradás törvénye szerint megjelenik egy többlet terhelés az első keréken. Ami azért adódik, mert a fékezési erő kialakulásának a helye a motor súlypontjától jóval előrébb található. A fékezés folyamata lényegében a motort az első kerék tengelye körül át akarja fordítani függőleges irányban. Ezzel egészen addig nincs is baj míg megfelelő sebességgel alakul ki a fékerő és a tömeg aránya, így a motor egyensúlyban marad és megállsz. Akkor van a baj, ha ez túl gyorsan történik, mert az első gumiban lévő levegőnek, a gumi karkaszának, valamint a teleszkópszárakban lévő olajnak van egy bizonyos tehetetlensége. A teleszkópban az olaj nem tud elég gyorsan mozogni ezért hirtelen megkeményedik a folyadékok összenyomhatatlanságának elve miatt, ami ezt a lökéshullámot átviszi a gumira. A gumi erre úgy reagál, hogy elkezd kilapulni, de eközben a kerék már áll, mert mindez sokkal gyorsabban történik, mint azt a gumi lapulása és a tömeg előremozdulása által előidézett tapadásnövekedés kialakulna = pofára esel!

Mint minden ami a motorozással kapcsolatos ez sem elméleti tananyag. Gyakorolj minél többet, hogy benne legyen a kezedben, ha szükséged van rá, tudd meddig emelheted a fékerőt.

Alább egy extrém példa látható a végletekig kihegyezett fékhatás kihasználására. A motor több métert gurul az első keréken, miközben 2017 MotoGp világbajnoka épp a következő kanyarra készül.

Ne akard utána csinálni. Három éves kora óta gyakorolja. 🙂

Fékezés témaköre közel sem ilyen rövid, vészfékezés, trail-breaking, utassal amik kifejtése ezek után következnek még.

R.R.

Egy hozzászólás

  1. Visszajelzés:Túlélési reakciók- fixáció, kormányzási és fékezési hibák - Ride Right

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük