A motoros legintenzívebb, és legkritikusabb kapcsolati pontja a motorjával nem más mint a markolat. Gázkar finom mozgásának szabályozása elengedhetetlen, valamint az első keréktől, és a motortól sok visszajelzést kapunk a kormányon keresztül.
Annál jobb minél lazábban tudjuk tartani a kormányt. Ebbe beletartozik az, hogy ne szorítsuk a markolatot, ám ehhez a kesztyű és a markolat közt megfelelő kapcsolat kell legyen. Gyári gumimarkolatok megfelelnek ennek a célnak. Miután kigördül a gép a gyárból a kerekeken lévő gumik kopnak, öregszenek, és ez igaz a markolatokra is. Nagy hiszti szokott lenni a gumik korának ügyében, viszont a markolat ügyében nincs ekkora igyekezet. Pedig a biztos fogás legalább olyan fontos, egy kanyarban mint a megfelelő tapadás.
Markolatokból sok utángyártott létezik, illetve mindenféle színben, anyagban, formában kaphatók. Mostanában vettem egy motort amin egy alumíniumból forgácsolt, gumi betétes, márkás markolat volt. Problémám ezzel, és a hasonszőrű markolatokkal az, hogy az alumínium nem tapad. Lehet, hogy szép (ami erősen szubjektív) de funkcionálisan tökéletlen. Pont azokon a helyeken hiányzik a tapadás ahol kéne. Másik gond vele, hogy a finom rezgéseket tömör fém nem csillapítja, így mindent átvisz a kezedre. A tervezési hibáknak hála tehát ott tartunk, hogy a markolatra nagyobb erővel kell ráfognod a stabil fogásért, és még jobban is rázza a kezedet. Mivel erősebben markolod, a folyamatos izommunka miatt hamarabb elfáradsz, valamint akaratlanul is de ez által rögzíted a motort. Feszes karokkal, és felsőtesttel meglehetősen nehéz kanyarodni, nem beszélve arról, hogy a rezgéseknek köszönhetően enyhe zsibbadás is jelentkezhet a kezedben. Első hosszabb túrát sajnos még így tettük meg, mert nem jött meg a csere alkatrész. Ahol egyébként ennek cikknek a megírása el is dőlt.
Ma már ezen a motoromon is puha gumi markolat található.
Két komponensű markolat, a kék egy keményebb műanyag, míg a fekete egy lágyabb típus.
Szivacs markolatokat azért szoktak feltenni, hogy növeljék az átmérőt, és ez által még jobban csökkentsék az átvitt rezgéseket. Nem ellenzem őket, de esőben fura tud lenni a szivacs markolat, és jobban kopik mint a gumi. A kétkomponensű gumi markolatok ma már bárkinek elérhetők, és jobb tulajdonságaik vannak, mint a fent említett társaiknak. Ezért ideális választás szinte bármelyik motorra.
Krossz-motorra, enduróra recézett, nagy barázdákkal ellátott markolatot érdemes feltenni, hogy a por, sár, víz ne tegye a markolatot csúszóssá.
A helyes laza kéztartásnál, a fekete bőr darab a hüvelyk és a mutató új közt tartja a kapcsolat nagy részét a gázkarral.
A jobb oldali képen látszik, hogy mennyi hasznos felülettel csökkent a tapadás a fém felületek miatt. Mellesleg a gumi puhasága, és tapadó képessége sem túl jó ezen a modellen.
Alább a gyári nulla kilométeres markolat. Érdemes összehasonlítani a profilját az alumínium társával, pont ott van rajta több barázda ahol a fém sima.
Markolat cseréjének menete
Távolítsuk el a régi markolatot. Ezt általában akkor a legegyszerűbb, ha egy éles késsel levágod úgy, hogy ne sértsd meg semennyire az alatt lévő anyagot. Ez a gázkarnál kimondottan fontos. Másik megoldás, hogy ha van kompresszorod, akkor a levegőt befújod a markolat alá, és lehúzod. Vannak olyan helyzetek mikor a markolatok fel vannak ragasztva. A ragasztót meg kell indítani, de oldószert nem használnék ( gyárinál biztos nem is kell ).
Eltávolítás után tisztítsuk meg a felületet alaposan, minden maradványt távolítsunk el.
Felrakásnál ( oké már megvásárlásnál is ) figyeljünk arra, hogy a két oldalra eltérő méretű markolat kell. 22 mm és 24 mm a belső átmérő, ez kvázi szabványos. Új markolatoknak passzentosnak kell lenniük, ezért fontos, hogy csúszóssá tegyük a felületet, hogy a helyükre tudjanak csúszni. Erre egy szivacs, és víz a legjobb megoldás. Lehet sima mosószappant is használni. Szappan előnye, hogy ha megszárad kötőanyagként fog viselkedni. Olajokat, folyékony szappant, WD40-et, és társait tilos használni mert ezek nem száradnak meg, és elforog majd a markolat. Ha felrakásnál is tudunk sűrített levegőt használni, nincs is sok szükség kenésre mert ilyenkor a levegőn kúszik fel a markolat. Nagy erőt ne fejtsünk ki a kormányra, ne üssük kalapáccsal fel, mert a gázkar egy finom műanyag cső, műanyag házban vezetve, nem szereti ha püfölik. Van, hogy a gázkart le is veszem, és magában ráhúzom rá az új markolatot majd visszaszerelem. Ennyi, nem ördöngösség, a magasnyomású levegő sokat tud segíteni, de nem lehetetlen nélküle sem. Türelem és kitartás…
RR,
U.I.: Márka, pontos típus okkal nem lettek a cikkben megemlítve, egyrészt mert nem egy szponzorált bejegyzés, másrészt nem adott típusokról szól a poszt.
Visszajelzés:Túlélési reakciók, a gáz, a kormány és a tekintet - Ride Right