Milyen gumit vegyek? Az örök kérdés… :)

A fórumokon nagyjából hetente feltett kérdés, az amit a címben látsz! Ja, még valamit oda szokott biggyeszteni a kérdést feltevő személy. Ne csússzon!

Jönnek a kommentek:

  • A franciából vegyed az xy típust, de ne a kettest mert az sz@r, az ötöst mert az jó.
  • Az olaszt vedd, mert az a tuti…
  • Az nem jó, mert a japánból vedd a hypersportot, mert az sosem csúszik.

Van egy rossz hírem! Minden gumi csúszik, csak nem minden gumi ugyan úgy, ugyan ott, ugyan azok között a körülmények között.

A tanácsadás buktatói:

  • A kommentelők mindig elfelejtik megkérdezni az illetőt, hogy mire is szeretné használni a motorját. Közúti motorozásra? Városi közlekedésre? Esetleg versenypályán akarja használni? Vagy tán vegyesen? Sokat megy egy évben? Nagy túrákat tervez? Csak belföldön megy évi kétezret?
  • Azon kommentelők, akik válaszolnak, nem mondják el, hogy miért is ajánlanák, azt a gumit, illetve ők mire is használják?!
  • Nem mindenki ugyan úgy használja a motorját, nem ugyanúgy megy be a kanyarba, nem úgy fékez, és nem ugyanúgy gyorsít ki.
  • Az sem mindegy, hogy az a motor egy négy hengeres 600-as túragép 75 lóerővel, vagy egy 1000-es V2-es superbike közel 200 lóval.

Akkor most mégis mit vegyek?

Nos, mint ahogy motorkerékpárt, így gumit is illik felhasználási területre megfelelően választani. A gyártók nem véletlenül készítenek annyi féle típust. Felhasználási területtől, függően egy abroncsnak más és más tulajdonságokkal kell rendelkeznie.

  • Egy túraabroncs sosem fog olyan gyorsan felmelegedni, mint egy sport (Ez a gumikerverék összetételétől függ).
  • A túraabroncs belső szerkezete is más terhelésre van kitalálva, mint egy sport abroncsé, amit arra terveztek, hogy sportos vagy akár pályahasználat mellett is megállja a helyét (A pályahasználat által megnövekedett terhelés okozta torzulásokat, a gyártók többszörös övszerkezettel, és különféle “szövési” eljárásokkal igyekeznek kordában tartani.)
  • Általában egy jobban tapadó abroncs jobban is kopik. (A modern abroncsok többféle keverékből állnak. A túrásabb jellegűek kettő, a sportosabbaknál általában három összetételt alkalmaznak. A közepétől a széle felé haladva egyre puhábbak.)
  • Ami a túraszegmens javára írható, az nem más mint a nagy futásteljesítmény (Ami annak köszönhető, hogy ezen abroncsok közepén egy kopásállóbb keverékű gumisáv található).
  • Ha komolyan veszed a pályázást, vásárolj oda való abroncsot. (A versenykeverékek óriási erőt képesek felvinni az aszfaltra, ami meg is látszik a futásteljesítményükön. Pár száz km után eldobhatók, viszont addig fantasztikus dolgokat lehet velük művelni.)
  • Vágott slick utcára?! (Fontos, hogy ezek a versenykeverékek magas hőmérsékleten, és kis hőmérséklettartományban működnek jól “nem véletlenül vannak a gumimelegítők”. Tehát ha utcára akarsz vágott slicket, tisztában kell lenned vele, hogy nagyon fel kell melegítened a megfelelő teljesítményért. Az is lehet, hogy soha el sem éred azt a hőmérsékletet amikor a gumi elkezd rendesen működni. Ezért készülj fel, hogy a lassabb meneteknél, hűvösebb időben, nem fogja azt a teljesítményt adni amit elvárnál. Míg egy utcai, akár sport, vagy túra abroncsnál 15-45 fok között nagyjából ugyanazt a menettelejesítményt kapod.)
  • Mindkét tengelyre tegyél azonos mintázatú, típusú és megfelelő méretű abroncsot. (Azon kívül, hogy az abroncsok más gumikeverékből, más belső felépítéssel rendelkeznek, a mintázatukon kívül még a profiljuk is különbözik. Egy sport abroncs pl. sokkal hegyesebb profillal rendelkezik a gyorsabb dönthetőség érdekében, mint egy túrásabb verzió.)
  • Vizes tapadás. (Minél több és, minél mélyebb a minta annál nagyobb mennyiségű vizet képes elvezetni. Viszont a sok barázda miatt, a gumi érintkezési felülete csökken. Ezért látható a supersport abroncsokon, hogy a gumi széléhez közeledve egyre kevesebb a mintázat vagy szinte nincs is. Így a széleken a puhább keverék, és a slick felület miatt, nagyobb tapadás érhető el. A közhiedelemmel ellentétben, meglepően sok vizet képesek elvezetni a kevesebb mintával rendelkező abroncsok is). 
  • Guminyomás. Utcán igyekezz a gyártó által meghatározott nyomással közlekedni (Leginkább azért, mert ezek a “genya” mérnökök úgy találták ki a gumikat, hogy azon a bizonyos nyomáson feszül ki a gumi rendesen, ekkor veszi fel a megfelelő formát).

Az utcai motorozásban három féle abroncsot szoktak megkülönböztetni.

  • Túra: Laposabb profil, sok barázda, kemény keverék legnagyobb futásteljesítmény.
  • Túra-sport: Közepes profil, kevesebb barázda, közepesen kemény összetétel, jó futásteljesítmény főként utcai, minimális pályahasználatra.
  • Sport: Hegyes profil, kis barázdázottság, nagy slick felületek, puha összetétel, legrövidebb futásteljesítmény, sportos utcai és pálya használatra fejlesztve.

Szeretném leszögezni, hogy minden tőled függ! Egy a gyártó által meghatározott, kb 10000 km futásteljesítményű abroncsot is el lehet fogyasztani 5000 km alatt, és lehet használni akár kétszer annyi ideig is.

Alább a három típus mintázat beli különbsége.

TúraTúra-sportSport

Hogy találhatod meg a számodra legmegfelelőbb abroncsot?

Először is végiggondolod mire használod a motorod, kb mennyit mész el egy évben. A fent leírtak szerint eldöntöd mire lehet szükséged. Majd ha ez meg van, megnézed mennyi pénz lapul a zsebedben erre a történetre, (Megyjegyzés: A frissebb fejlesztésűek általában jobbak, bár nagyjából ugyanúgy néznek ki mint régebbi társaik. A mérnökök nem ülnek a babérjaikon. Folyamatosan kísérleteznek, fejlesztenek, hogy te biztonságosabban közlekedhess a mindennapokban). Aztán kezdj  el olvasni teszteket az adott szegmensről. Egy újságíró, aki évek, esetleg évtizedek óta ebből él, sokkal több tapasztalattal rendelkezik, mint egy átlag utcai motoros. Ezért valószínűleg objektívebb képet tud eléd tárni a kiszemelt gumáról. Olyan gumit ne keress ami mindenre jó, mert nem létezik! Valahol mindig kompromisszumot kell kötnöd!

A témához még ide kívánkozik utólag a “DOT mizéria”!

Mindenki oda van, ha egy fél évesnél idősebb abroncsot kap a futártól, vagy vesz át a boltban. Utána meg elmegy azzal az abronccsal akár 10-12 évet is. Akkor már nem számít, hogy öreg az abroncs?! Amikor kimész az utcára a friss papucsaiddal elkarcolsz vele a szezon feléig, pont annyit öregedik a gumi, a napsütés (UV sugárzás), az állandó felmelegedés, lehűlés hatására amit a menések okoznak, mintha egy évig állna egy raktárban, széltől, hidegtől, UV-tól védve. Tehát magyarra lefordítva egy olyan abroncs amit két-három évig tárolnak megfelelő körülmények között, kb. olyan kondícióban van, mint egy egy éves gumi amit közúton használtak, leszámítva a kopást.

R.R.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük