A minap egy fórumbeszélgetésben akadtam eme kérdésre. Nulla motorostapasztalattal, (értsd úgy hogy még jogsija sincs) egy 115 lovas nakedre szeretne ráülni emberünk. Idézem: “Mert ennek a formája tetszik!” Elkezdtem írni egy választ a kérdésére, de oly hosszúra sikerült, hogy megér egy külön posztot.
Miért is vesz az ember motort?
A kresz bármennyire is egy közlekedési eszköznek tulajdonítja a motorkerékpárokat, az emberek nagy része mégis csupán szabadidős tevékenységként tekint a motorozásra. Ami persze nem csak az élmények szerzéséről szól, hanem arról is, hogy a szemedet is jóllakasd. Ami ugyebár fontos is, de amikor rajta ülsz nem látod, és a móka nem a nézegetés, hanem a gurulás! 🙂
A biztonság kérdése?!
Mi az általános reakció, ha valami ismeretlennel találkozik az ember?! Megijed!!! Az ijedtségből, pedig hamar jön a baj. Ha nulla a tapasztalatod két keréken, először szokni kell majd mindent. Fúj a szél, szitál a kormány ha elmegy melletted egy kamion, ha nem öltöztél fel rendesen kúszik be a hideg a ruhád alá, bogarak csapódnak a plexidre amitől nem látsz rendesen stb. Eközben haladsz a forgalomban, a körülötted lévők, tisztelet a kivételnek, nem nagyon törődnek azzal, hogy te motoron vagy. Simán leszorítanak, mert sietnek, vagy beelőznek szemből mert épp nem látták, hogy ott vagy, áthúzzák a kormányt a te sávodba egy kanyarban, kifordulnak eléd egy kereszteződésben. Az előbbieken kívül még ezer más dolog vonhatja el a figyelmed, de ha te eközben nem vagy tisztában azzal, hogy hogyan is működik a motorod, mik a saját és a járműved korlátai, az események hamar vehetnek számodra kedvezőtlen fordulatot. A motorkezelésnek kb. úgy kell működnie mint amikor felkelsz reggel az ágyadból, és elindulsz a kávéd felé. Begyakorlottnak és automatikusnak, hogy ha ott a baj felkészülten és gyorsan tudj cselekedni. Nem csak azon van a hangsúly hogy elvonja a figyelmed valami. Hanem, hogy mennyivel közlekedsz épp. Mert nem mindegy, hogy egy szerpentinen egy 600-as túragép az 50-70 lóerejével az egyenesben felgyorsul mondjuk 70km/h-ig. Egy 120 lovas meg akár kétszer akkora sebességre is tud gyorsulni ugyan azon a távon. Egy nagyobb teljesítményű motor sokkal jobban gyorsul, sokkal jobban fékez, nagyobb sebességgel közeledsz a kanyar felé, mint egy kisebb köbcentissel. Tehát az idő ami a manőver abszolválására a rendelkezésedre áll, drasztikusan lerövidül. Lehet mondani, mindent, hogy én majd vigyázok, meg majd nem sietek, ami az elején igaz is lesz kb. fél évig. Ott kezdődnek a bajok, amikor az ember azt gondolja, hogy most már érzi, és tudja. Meg hát a haver is befordult ott előttem, majd én is befordulok. Csak a haver lehet, hogy már 5 éve ül azon a motoron , és belepakolt legalább 20-ezer km-t, elment ez a alatt az idő alatt 3-4 vezetéstechnikai tréningre. Tehát van valami fogalma arról, hogyan is működik alatta a motorja.
Hamar “kinövöm” a motort?!
Egy kb. 10 éves közepes teljesítményű motorkerékpárt sem lehet kinőni, közúton. A legtöbben a “kinőttem” kijelentést arra értik, hogy a Balaton felé az M7-en mertek neki húzni egy kopp gázt, és a bringa elérte a végsebességét, vagy legalább is közel állt hozzá. Ezek a gépek, sokkal sokkal többet tudnak mint egy átlag motoros azt a tudásával feltételezi. Én kb. 10 évig motoroztam, mindennel, túraendúró, naked, sport, túra, cruiser, 600-1800 köbcenti, 55-200 lóerő között, több 10 ezer km-t tettem meg. Mégis kb. két évvel ezelőtt kezdtem megérteni, mi fán is terem ez a motorozás, nevű dolog. Nehogy azt gondolja valaki, hogy megvilágosodtam, és egyik reggel már ezzel a tudással ültem fel a motoromra. Elmentem, és tanultam olyanoktól akik ezt évtizedek óta csinálják, versenyeztek, oktatják. Nem azt mondom, hogy én vagyok a legjobb motoros a világon, de magamhoz képest akkora fejlődésen mentem keresztül, olyannyira másként kezelem a motoromat, hogy nem is értem eddig hogyan éltem túl az utakon. Persze a kávézó előtt, lehet mondani a számokat, és egy bizonyos szinten ezek el is mennek, meg érdekesek is, de mindig tedd fel a kérdést magadnak. Meddig szeretném ezt csinálni? Én személy szerint életem végéig. (Amit nem egy kamion szélvédőjén szeretnék megtapasztalni, hogy ennyi volt). Hanem szeretném megmutatni az utódaimnak, mitől is olyan jó érzés ez.
Hogyan érheted ezt el?
Úgy, hogy tartasz egy fokozatosságot az életedben. Tudom a reklámok, a tv-ben mind azt mondják, hogy a nagyobb, a szebb a jobb. Az Instán a Facebookon mindenki a legmenőbb superbikeokat likeolja. De az életed fontosabb egy néhány elismerő pillantásnál, vagy pár száz likenál. Tartsd be a fokozatosság elvét! Tanulj meg járni mielőtt futni kezdesz, mert óriási bukta lehet belőle. Amíg gyerekként egy pofára esés után leporoltuk magunkat és ugortunk a bringára, mentünk tovább játszani. Itt már ez nagyon fájdalmas is lehet, és több évig is eltarthat, hogy újra csak járni megtanulj.
Vélemény: Dani,
Egy nagyobb teljesítményű motoron nem csak az idő rövidül le, hanem megnőnek az erőhatások is amikkel meg kell bírkózni.
20 éve motorozom, de mai napig gyakorlok dolgokat, mert tudom hol vannak a határaim és hol kell javulnom. Folyamatosan figyelem magam és analizálom apró hibákat amiket vétek.
A kezdeti időkben sokat tanultam azokban a közösségekben, klubbokban, edzéseken ahova jártam fiatalon. A Ride-Right csapata ismét egy ilyen közösség építését tűzte ki célul.
Na jó de mit írjak be a keresőben akkor? Általános tanácsom úgy néz ki, hogy számold meg mennyi pénzed van erre a mókára, na ebből vonjuk le a ruházkodás költségét kb. 100e HUF. Motort át kell íratni adót fizetni szintén egy nagy adag pénz, amit online ki lehet számolni (LINK). Külföldről behozott motornál több pénz és még több papírmunka. A lejárt műszakit is meg kell oldani valahogy, az is pénz. Itt olyan 50-150 ezer Ft-nyi zsozsetta tűnik el nagyon gyorsan a zsebedből. A megvásárlás után kötelező egy szerviz ,csak hogy tiszta lappal indulj, és tudd mikor jön el pontosan a következő szerviz ideje. Attól függ mennyit kell rákölteni műszakilag mint olajok, szürők, szimeringek, fékbetétek, gumi (és még sorolhatnám) ügyileg 20-150 ezer Ft közt mozgó tétellel számolhatsz.
Akkor most megmaradt valamennyi pénz a keretből. Irány az internet, a kereskedések, a használt motorok. Első vasnak nem ajánlanám semelyik végletet, főleg ha nincs határozott, köbe vésett elképzelés ( mert azon ugye úgyse lehet változtatni ). Én javaslatom egy jól bevált, középkategóriás gyakori típus valamelyik nagy gyártótól ( ABC sorrendben BMW, Honda, Kawasaki, Suzuki, Yamaha ) egy naked, sport-túra, túra gépet 500 – 650 ccm között. A helyedben elkerülném a supersport kategóriát, mert sokkal fárasztóbb lesz, mint egy sport-túra. Nem vagyok a túra-endudórók, supermotok, cruzerek, chopperek ellen de első motornak ezek az általam javasolt motorok szerintem sokkal többet mutatnak meg és elég sokoldalúak ahhoz, hogy majd másodiknak már jobban tudd mit akarsz. Pénztárca függően, ha tudsz inkább ABS el felszerelt gépet válassz. Nem kell parázni, a 30-50 ezer kilométer semmi egy 10 éves gépben, háromszor ennyit is elmennek hiba nélkül. Az viszont tény, hogy a motorokat hamarabb szokták összetörni mint elhasználni.
Vélemény: B.Zoli,
A “probléma” adott…itt a tavasz 🙂
A nagyobb teljesítményű motorok sokkal nagyobb koncentrációt, felkészültséget igényelnek, mint kisebb “felhasználóbarátabb” társaik.
Két év híján 30 éve motorozom. Az egészen kicsi 1,75 lóerős mopedtől a 200 lóerős superbikeig igen sok fajta motort használtam/ használok. Amikor megvettem életem első “nagy” (400 ccm) motorját, az egyik ismerősöm azt mondta “ne vegyél ekkorát, hamar ki fogod nőni, vegyél legalább 600-ast”. Be kell vallanom, hogy ennyi idő távlatából sem értek vele egyet. Most is szívesen emlékszem vissza. Egy igazán jó motorozható kezes, kellemes élményeket okozó sport/túragép volt. 🙂 Ugyan ezt javasolnám számodra is. A FOKOZATOSSÁGOT ÉS TANULÁST! A jó idő eljövetelével pedig az “elmacskásodott” testünk fokozatos bejáratását. (Én nem kioktatni szeretnélek…egyszerűen csak mindenkit HAZAVÁRNAK). Sajnos nagyon sokszor hallom, olvasom, hogy az emberek sokkal nagyobb motort vennének/vesznek mint amire fel vannak készülve, az elektronikákra és a biztonsági kiegészítőkre hivatkozva. De ki kell hogy ábrándítsalak…ezek a rendszerek nem tanítanak meg motorozni. Ezeket azok tudják leginkább kihasználni, akiknek már van “fogalmuk” a nagy motorral való motorozásról, de mégis egy nagyobb biztonság érzetet szeretnének, vagy csak egy “könnyedebb” motorozást az adott úthoz igazítva. Esetleg azoknak akik a fokozatosság elvén szeretnének felnőni egy nagyobb teljesítményű motoron, óriási önuralomról tanúbizonyságot téve. De mégis miért jelennek egyre több olyan motoron meg ezek a “teljesítményt” szabályozó rendszerek ahol valójában nem is igazán kellenének?! Első sorban, hogy megszokjad, megtanuld a nagyobb teljesítményt uralni. Ha egy pirosnál véletlenül bebambulsz, kidobod a kuplungot, és a gép nem dob hanyatt, már megérte, hogy az okos mérnökök éveket töltöttek fejlesztéssel. Viszont egy ilyen “lebutított” motoron ülve, ahogyan menet közben fokozatosan emeled a teljesítmény egy élvezetes szerpentines úton falod a kanyarokat, hamar kiderülhet, hogy egy-egy kattintással a menüben, az alattad lévő kezesbárányból, ki tudod hozni a vérengző vadállatot. Tapasztalt motorosként Ismerkedj vele, mielőtt alkalmaznád! Érdekes pillanatokat okozhat,ha “butábbnak”állítod be mint amire képes vagy. Ezek az eszközök képesek elhitetni veled ,hogy tudod kezelni, uralni a 200+ lóerőt is. De fel vagy e készülve vajon arra, amikor a full kakaót megnyitod???
MIELŐTT ELCSAVAROD A SZARVÁT GONDOLD VÉGIG…..ADOTT-E A HELY A KÖRÜLMÉNYEK ÉS AZ IDŐ?
R.R.