Folytatjuk vizsgakövetelményekről szóló anyagunkat. Lássuk hogyan is megy egy kipufogó ellenőrzése a gyakorlatban.
Talán a leggyakrabban, és a legtöbb szabálytalanságot magában hordozó átalakítás tárgyáról beszélünk. Akár házilag is bátran nekiállunk ennek a viszonylag egyszerűnek látszó alkatrész cseréjének, ezzel több hatóságot, szervet és polgárt is magunkra „haragíthatunk”. Legrosszabb esetben még az is előfordulhat, hogy motorunknak se teszünk túl jót vele.
Amennyiben gyári, kipufogó van a motoron és annak a rögzítései megfelelőek, épek benne a terelőlemezek, nem zörög, nem hangosabb az előírtnál nincs dolgunk vele. …és itt mindjárt el is érkeztünk az első és legszembetűnőbb vagy nevezzük stílszerűen „fülbetűnőbb” hibához a hanghatáshoz.
A hangos kipufogó létjogosultságát nagyon sok esetben megideologizáljuk, talán joggal is, de legalább magunknak valljuk be, hogy nem ez volt az elsődleges szempont amikor, kicserélted, kifúrtad, átalakítottad, „kiherélted” a rendszert.
Minden motoron van egy adattábla (újabb modelleknél kettő) és minden adattáblán szerepel egy-két erre vonatkozó érték. Minket a műszaki vizsga szempontjából csak a nagyobbik adattábla érdekel, ugyanis, ezen bizton szerepel az-az érték amit hétköznapi nyelven úgy hívunk, hogy állóhelyzeti zajszint. A vizsgabiztosnak ezt kell vizsgálnia. Ennek értéke motoronként eltérő, átlagosan 82 – 96 dB -re tehető. Mérését az ISO 5130 szabvány szerint kell elvégezni.
A zajszintről még annyit illik tudni, hogy nem egy lineáris érték, ha nem egy viszonyszám, ráadásul logaritmikus.
Egy kis szemléltetés, a könnyebb megértéshez:
- 96 dB Motorkerékpár állóhelyzeti zajszintje 0,5 méterről
- 103-105 dB Rendőrség, mentőautó sziréna hangja.
- 108 dB Gyorsító motorkerékpár 5 méterről
- 110 dB Láncfűrész hangja vágás közben 1 méterről
- 120 dB Vonatkürt 10 méterről ez a fájdalomküszöb
A vizsgálat menete:
- A vizsgabiztos köteles megnézni a kipufogóban található gyári jelzést,
- jóváhagyási jelet, (ezen jelzések fotóval történő dokumentálását sok hatósági ellenőr elvárja)
- a kipufogórendszer állapotát, tömítettséget,
- felfüggesztését, rögzítését,
- zajszintjét,
- továbbá ami még szintén hozadéka egy kipufogórendszer átalakításának, lecserélésének a zajszinten felül, és szintén vizsgálati feltétel, és érdemben befolyásolja a műszaki vizsga kimenetelét, hogy a mai motorkerékpárjaink már ugyan úgy rendelkeznek lambdaszondával (oxigén szenzor) katalizátorral mint a négykerekű társaik. Ha átalakítod, kiveszed vagy kikötöd, rövidre zárod „megmókolod”, hogy ne figyelmeztessen a műszeregységeden a hibára, ezzel egyértelműen egy engedély nélküli szabálytalan átalakítást hajtasz végre, ami az ALKALMATLAN minősítéshez vezethet.
Azon felül, hogy szabálysértés követsz el, a motorodnak sem kedvezel egy átgondolatlan, szabálytalan beavatkozással. Mindazonáltal, megfosztod egy fontos információtól a motorvezérlő rendszeredet (hiszen a kiszerelt, kiiktatott, „áthidalt” oxigén szenzor nem vagy hamis jelet fog továbbítani) a befecskendező rendszer felé, amit a gyári kipufogóhoz hangoltak be az ehhez értő mérnökök, számtalan teszten keresztül finomítgatva, hogy a lehető legjobbat hozzák ki a motorodból, és itt a közúti közlekedésben való részvétel a szempont, nem a versenysport.
Ha már átalakításról és itt elsősorban a cseréről beszélünk, nagyon jó minőségű, és „megjelenésű” kipufogót lehet kapni az utángyártott piacon. Vannak cégek akik évtizedek óta azzal foglalkoznak, hogy hangélményhez juttatnak minket miközben megfelelnek az európai szabályozásoknak. Amire ügyelni kell (hasonlóan pl. egy autó vonóhorogjához), hogy a kipufogónak rendelkeznie kell lehetőleg Magyar nyelvű műbizonylattal amelyből egyértelműen kiderül, hogy adott motorkerékpárhoz alkalmas. Valamint rendelkezzen jóváhagyási jellel ne lépje át az adattáblán szereplő zajszint értékét, és ne generáljon hibakódot használat közben. Ha utángyártott kipufogód eleget tesz fent leírtaknak nem lehet gond sem a műszaki vizsgán sem a közúti ellenőrzés alkalmával.
Ha eladod vagy veszel egy motort, mindig add vagy kérd hozzá az eredeti kipufogót (rendszert, dobot) is. Az hozzá, vele jár, az a gyári tartozéka, az azzal lett forgalombahelyezve, azzal lettek beállítva a műszaki paraméterei és ezen műszaki paraméterek ismeretében lett kiadva a típusengedélye.
Környezeti hatások:
Motorkerékpárok esetében egyelőre műszaki vizsgán nem kell vizsgálni a kipufogógázokat, „de ami késik nem múlik” ennek is el fog jönni egyszer az ideje.
Attól mert nem kell vizsgálni, mérést végezni mind a katalizátor, mind az oxigén szenzor hiánya súlyos környezeti terhelést ró az amúgy is „romokban heverő” légkörünkre. A műszaki és hatósági nem megfelelőség mellett a saját jóérzésünkkel, környezettudatosságunkkal is számolnunk kell a jövőnket illetőleg.
Még egy gondolat a kiiktatott hibajelzőről. Tudjuk miért karikás az ördög szeme (mert sosem alszik) egyszer egy aktuális, vagy csak egy későbbi károsodást megelőző hibára kéne, hogy felhívja a „rider” figyelmét, de nem fogja tudni! A végkifejlet meg valószínű nagyon fog fájni. Remélem inkább csak anyagilag mint testileg.
Végszó:
Mindezek ismeretében, ha te mégis ellenállhatatlan vágyat érzel a cserére, legyen szó akár az egész rendszerről vagy csak a kipufogódobról, az eredetit minden esetben tartsd meg! A pillanatnyi haszonszerzés lehetősége ne zavarja meg az elmédet mert, el fog jönni az az idő amikor rájössz, hogy valójában az való rá, de legalább a műszaki vizsga idejére fel fogod rakni, ezzel nagyon sok embernek megkönnyítve az életét és a munkáját.
Amennyiben úgy döntöttél, hogy cseréled a rendszert, vagy csak a dobot, vidd el egy szakemberhez a motorod aki a megváltozott gázáramláshoz igazítja az elektronikát. Hidd el meghálálja a géped a plusz törődést.
Dani: Nekem is utángyártott dob van az egyik motoromon mivel tényleg sokkal szebb hangja van tőle, viszont nem csak, hogy “E” jeles hanem típusspecifikus dobok kerültek fel rá. Számomra fontos, hogy sehol ne vegzáljanak miatta illetve ne ártsak a motornak azzal, hogy egy tetszőleges cső van csak rajta, amitől hangos de gyengébb lesz. Attól mert hangos a motor sajnos, nem vagy biztonságban, hidd el valamikor a kék villogó és a sziréna is kevés, hogy észrevegyenek egy motorost.
(folytatjuk)Robby
Nálunk Németországban már mérik a kipufogó gázt! Immáron 2 éve. Úgyhogy odahaza is lassan jön.