Miért is fontos erről a témáról beszélni?! Mert egy spórolás alkalmával, sajnos majdnem balesetet szenvedtem. 🙁 A történet azzal kezdődött, hogy vettem télen egy új (igen márkás) ADAC teszt győztes kobakot. Mivel igen rossz idő volt, így a vásárlás után a polcon pihent a sisak. Amikor kidugta a fejét a napocska, bár ugyan még hideg volt kaptam az alkalmon, hogy lassacskán elkezdjem a szezon előtti belerázódást a motorozásba. A sisakot mintha az én fejemhez tervezték volna a mérnökök, szuperül passzolt. Az első utam alkalmával feltűnt, hogy az új szerzemény egy kicsit hangos, szélzajos. Nem tulajdonítottam nagy jelentőségét neki, pedig kellett volna! Ugyanis a motorral ekkor még csak “tötymörgös” üzemben mentem, mivel hideg volt.
Mivel nem tudtam mit kezdeni a sisakkal, ezért alternatívák után néztem. Rögtön találtam is a neten egy “agyonfényezett” motoros füldugót, első pillantásra arany árban. De mivel az emberek “feleslegesen” nem szeretnek túl sokat hasonló termékekre fizetni, én is kibúvót kerestem, hogy minél olcsóban jöjjek ki. A választásom egy kiváló minőségű, és jó árú munkavédelmi füldugóra esett. A LEGNAGYOBB HIBA VOLT amit ebben a témában ejthettem! Mivel a munkavédelmi füldugók szinte mindent szűrnek. A hibát még azzal is tetéztem, hogy az első utam a fővárosba vezetett. Indulás előtt szépen beraktam a munkavédelmi dugót a fülembe és felvettem a kobakot, majd böktem egy egyest és elindultam. Pár 100 méter után már érezhető volt a zajcsökkenés, gondoltam szuperül megoldottam a problémát! Rosszul! Mert a probléma csak ez után jött. Pár kilóméterre jártam, még egy Dél-budai peremkerületben, amikor is feltűnt a nagy csend! Igen, csend! Ugyanis a sisak és a munkavédelmi eszköz már csendet csinált, így a környezetem zajait sem hallottam. EZ ROPPANT VESZÉLYES! Ugyanis a tájékozódásod, és veszély észlelésed is megszűnik. A figyelmeztető jelzésekre időben nem tudsz, vagy egyáltalán nem tudsz reagálni! Sajnos még mindez nem volt elég számomra, és tovább folytattam az utam süketen, mondván majd otthon kiveszem és nem használom. Már a városban jártam, amikor egy jobbos nagy visszafordítónál szépen bementem a kanyarba, és jött a süketszoba effekt (mintha egy videó játékban játszottam volna). De ez nagyon is valóságos volt! Nagy sebességgel érkeztem a kanyarba, amit szó szerint végig fékeztem, a kanyar közepén pedig a motor megúszott. Mind két kerék szinte egy időben csúszott kifelé, és majdnem perec lett a vége. Csodával határos módon sikerült megtartanom a motort. A megcsúszást követően, a lustaságomon nagyobb uralmat vett a félelmem, így szinte azonnal megálltam és kivettem a munkavédelmi dugót a fülemből. A fül lényegében két érzékszerv, a hallás és az egyensúlyozás szerve. Én mindkettőt becsaptam. 🙁 Bár szerencsés volt az eset végkimenetele, mégis rengeteget lehetett belőle okulni. Okulj a példámból, és ne próbáld ki, igyekezz más negatív tapasztalatából előnyt kovácsolni magadnak, hogy ne kövess el ilyen hibát, hibákat.
Akkor mégis mi lehet a megoldás, ha az olcsó munkavédelmi eszköz nem jó?
-Ezt könnyedén meg lehet fogalmazni: Speciálisan motorosok számára fejlesztett eszköz.
Na de mi a különbség a munkavédelmi és a motoros füldugó között?!
Téged csak egy pár dolog kell hogy érdekeljen! A többivel a mérnökök és a tervezők foglalkoztak, eredményesen!
- Az ára (sajnos egy motoros füldugó /6-8 ezer/lényegesen, drágább mint egy munkavédelmi füldugó /30-500 Ft/.
- A motoros füldugót egyszerűen a motorozáshoz tervezték! (Ez abban nyilvánul meg, hogy a szélzajt lényegesen lecsökkenti, de a forgalom zaját nem annyira, hogy becsapja az érzékszerveidet).
Ez miért is lehet olyan fontos?
Komfort, utazási kényelem, és egy hosszabb túra alkalmával kevésbé fáradsz el. A túlzott, vagy hosszú ideig fent álló zajterhelés csökkenti a koncentrációképességet, és roncsolja a hallóidegeket, ami a folytonos zajterhelés miatt hallásvesztéssel jár. Ha másért nem is vennél ilyet, legalább azért, hogy ne zúgjon a füled egy-egy autópályás szakasz után. Így jobban fogod hallani, hogy a kedvesed mit duruzsol a füledbe este. 🙂
Najó, de én használok sisakkommunikációt!
Nagy kunszt, én is. Ha például használsz ilyen fajta segédeszközt akkor annyi a teendőd, hogy kompenzálod egy kis hangerővel. Ha sikerül jól beállítanod, akkor a szélzaj, és a zajártalmak csökkentése mellett az eredmény, hogy halkan szól a zene, és közben a hallod a külső információkat is, ami egyszerűen hihetetlen élménytöbblethez juttat a motoron.
B.Zoli
Hobbim, hogy minden motorbemutatóra, tesztmotorozásra elmegyek és lehetőség szerint ki is próbálom mind. Ekkor lettem figyelmes arra, hogy a jól bevált sisakom egyes motorokon nagyon csendes, kellemes utazást biztosít, másik motorokon pokolian zajos, őrült módon lüktet-zakatol, szinte kibírhatatlan már 60-as tempó felett. Van olyan motor-, sisaktípus párosítás, amelyiknél annyira szerencsétlenül alakul a légáramlások összessége, hogy egy órás motorozás után garantált a félnapos fejfájás. Tehát nagyon is fontos a megfelelő sisakválasztás, (méghozzá a konkrét motoromhoz), a testi adottságaimat is figyelembe véve.
Én minden motoromhoz új sisakot veszek és ott, ahol engedik kipróbálni. Rövid, 3-6km próbamotorozás és kiderül, melyik a legkényelmesebb, a legcsendesebb és azt veszem meg. Az ADAC teszt nem nagyon érdekel, mert laborkörülmények között nagyon más minden mérési eredmény, mint a gyakorlatban, az én magasságommal a motoromon ülve, a menetszél és a motor körüli turbulencia együttesen.
Márkákat nem kívánok felsorolni, sem rangsorolni, de azt garantálom, nagy meglepetések tudnak lenni.
A fenti fényképen látható motoros füldugóm is van, kb 12 éve használom, (hosszabb és nagyobb sebességű sztrádameneteknél mindenképpen), a legnagyobb megelégedésemre. Az ára 8eFt, ha sok, akkor sok… (motor+ruha+sisak, ezek milliós tételek, tisztességes füldugóra másfél tank benzin, vagy egy műszaki vizsga ára meg már nem fér bele?) majd öregkorra a halláskárosodás miatti problémák megoldására, gyógykezelésére a százszorosa fog kelleni.
Az utolsó mondatban leírtak szellemében motorozok és imádom a motoromon töltött időm minden percét, megtett minden kilométerét.